Visar resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad tycker ni?

Senior Member solbackaas avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard Vad tycker ni?

Drygt halva rundan har gått nu och jag är nyfiken på vad ni tycker om detta spelupplägg.
    06-09 3 rundor s1 och 1 runda s1.com
    sez 10 The Body, sez 12 Old Sparky
    x10.com The Sun sez 13 Trassel sez 14 Katla
    sez 15 Borderline dkx 16 Thenoob
    sez 16 Hel sez 17 Roxette
    comX Johan&Linda NoX 18 Sven-Sten
    sez 19 Kärlek ♥ http://forum.travian.se/showthread.php?t=49685
    comX 50ShadesOfLove ♥ http://i.imgur.com/O77sS0I.png
    sez 20 Sommar http://forum.travian.se/showthread.php?t=49801
    TT MyLittlePony, sez 22 Tsunami

Senior Member jaackies avatar
    Reg.datum
    Aug 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av solbackaa Visa inlägg
    Drygt halva rundan har gått nu och jag är nyfiken på vad ni tycker om detta spelupplägg.
    Upplägget är egentligen rätt så kul då det bjuder in till att kunna flera block på en server. Tyvärr är spelarmaterialet alldeles för litet, annars skulle det vara mycket roligare. Krävs nog ett par tusen aktiva spelare för att det ska bli en fartfylld och spännande server tyvärr!

Summering hittills:
    Dag 0-50 - alla bygger upp konto för att ta artefakter
    Dag 50-90 - alla artefakter tas så ingen krigar
    Dag 90-120 - Krig har startat och artefakter har bytt sida. Tyvärr så känns det redan nu mer eller mindre avgjort då ingen i TIKS verkar vilja spela längre och ingen deras (obefintliga(?)) ledning verkar strunta i att bjuda upp till match.

Ställning:
    Allians Spelare Städer Inflytande
    1. P 59 52 36810
    2. TIKS 43 30 31220
    3. O|Sylt 53 5 1330

Slutsats:
    Kul upplägg med alltför få spelare för att servern ska vara rolig. Med det spelarmaterial som finns måste man än en gång förnya upplägget och anpassa det till spelarmaterialet - alternativt slussa vidare alla svenska spelare till .com eller liknande för att fortsätta hålla liv i spelet.
    Arkiv:
    S1(5) Velites (OpK) Park/deffkonto
    Dk3(3): Taitas (Blood-S) http://travian-reports.net/dk/report/140233d8600
    S1(4): Paradise (Kaos) Släggrekord!
    S2(4): Topboys (SSB) Vinnare Offrank
    S2(3): Austin Powers (LCN/-ROS-) http://travian-reports.net/se/report/497148fe74c
    S5(2): Frukta (NN) Min första server (med hjelm)
    Sez(7): Nuls (FM) http://travian-reports.net/se/raport.php?id=23556275e7b
    S4(3): Taengmo (HRA) VU-konto
    Dk3(2): Nuklear (Pi) Offkonto
    S3(3): Pärlan (ANGEELS) Offkonto

Member
    Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Jag tycker det är spännande med ett upplägg där man slipper VU-trixandet, för det började faktiskt bli ganska uttjatat.

Större en gud
    Guest

Standard

En bra ide men som tidigare har sagt så är de lite för snålt med spelare till mängden AF vilket i mina ögon förstör lite.

är de runt 85 afs? till (enligt igm statistiken) 485 aktiva spelare.

Senior Member solbackaas avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Nästan 3k spelare på .com

Jag startade ett konto där istället.
    06-09 3 rundor s1 och 1 runda s1.com
    sez 10 The Body, sez 12 Old Sparky
    x10.com The Sun sez 13 Trassel sez 14 Katla
    sez 15 Borderline dkx 16 Thenoob
    sez 16 Hel sez 17 Roxette
    comX Johan&Linda NoX 18 Sven-Sten
    sez 19 Kärlek ♥ http://forum.travian.se/showthread.php?t=49685
    comX 50ShadesOfLove ♥ http://i.imgur.com/O77sS0I.png
    sez 20 Sommar http://forum.travian.se/showthread.php?t=49801
    TT MyLittlePony, sez 22 Tsunami

Standard

Själva idén att skippa WW och att alla spelare oberoende spelstil eller erfarenhet får tillgång till artisar är en vändigt god tanke. Resultatet är större offar, större deffar, fler möjligheter för alla inblandade och all härlig koomplexitet som följer med det. Att sedan Stortysken de mjölkar guld ur travian-kossans artis-aktiveringar är väl bara att acceptera antar jag. I vilket fall så tror jag att det finns en gudomlig rättvisa i att återväxten med nya spelare blir svår då de ser stora monetära investeringar bara för att kunna vara halvmed i matchen och leka.

Det som jag tycker är riktigt snett med upplägget och som börjar bli smärtsamt uppenbart just nu, är att spänningen i en server kan dö fort om gapet med vinstpoäng blir för stort och det driver i sin tur en ond cirkel med avhopp från den förlorande sidan. Fördelen med WW var ju att alla var tvugna att bita ihop efter en lång och ibland plågsam server och bygga lerhögen, skicka vete tills enter-knappen glödde och att deffarna fick nytt språng i steget. Jag tror att en enkel lösning på det här problemet vore att vinstpoängen skulle vara progressiv, på samma sätt som föremålen till hjältarna är det (okej, i F1 också i år, för alla er som bryr sig). Helt enkelt att för varje dag så ökar vinstpoängen för en aktiverad artis med en viss multipel. Det skulle betyda att man måste hänga i mycket längre innan servern är avgjord.

Inga problem stortyskland, det är bara att skicka mig en fet kredit på guld för idén.
    Also sprach Sprakelspene

Member
    Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Fast jag tycker att det att en sida växer sig störst och högst troligast kommer vinna, det är mycket vanligt på de mindre svenska servrarna. Och det orsakar avhopp i förtid på den förlorande sidan, vilket orsakar en negativ spiral där den vinnande sidan ser mycket starkare ut i slutet än vad de gjorde från början. Det såg vi förra s5 som ett ganska aktuellt exempel (eftersom det här också är s5). Typ alla icke-speed-servrar förutom s1 har väl ganska ofta det mönstret. Det är väl bara inte alltid lika uppenbart. Men chansen att man i VU-striden kan komma tillbaka och lyckas - den chansen har ju gått förlorad nu.

Men ska man vara ärlig så är avståndet just nu inte så jättestort, det kan ju tas igen på ett tjugotal dagars briljans från TIKS. I segerpoäng räknat. Vad gäller deffande och offande så har det ju gått mycket bättre för P, större skillnad där än i segerpoängsskillnaden tycker jag. Hittills.

Member
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaackie Visa inlägg
    Upplägget är egentligen rätt så kul då det bjuder in till att kunna flera block på en server. Tyvärr är spelarmaterialet alldeles för litet, annars skulle det vara mycket roligare. Krävs nog ett par tusen aktiva spelare för att det ska bli en fartfylld och spännande server tyvärr!

Summering hittills:
    Dag 0-50 - alla bygger upp konto för att ta artefakter
    Dag 50-90 - alla artefakter tas så ingen krigar
    Dag 90-120 - Krig har startat och artefakter har bytt sida. Tyvärr så känns det redan nu mer eller mindre avgjort då ingen i TIKS verkar vilja spela längre och ingen deras (obefintliga(?)) ledning verkar strunta i att bjuda upp till match.

Ställning:
    Allians Spelare Städer Inflytande
    1. P 59 52 36810
    2. TIKS 43 30 31220
    3. O|Sylt 53 5 1330

Slutsats:
    Kul upplägg med alltför få spelare för att servern ska vara rolig. Med det spelarmaterial som finns måste man än en gång förnya upplägget och anpassa det till spelarmaterialet - alternativt slussa vidare alla svenska spelare till .com eller liknande för att fortsätta hålla liv i spelet.
    Avståndet är inte alltför stort och att säga att TIKS inte bjuder upp till match tycker jag är en lite skev bild.
    Ser man på antalet spelare kontra segerpoäng ser det betydligt jämnare ut mellan allianserna.
    TIKS har haft lite oturliga avhopp från spelare som inte har kunnat ersättas och där har ni även anledningen till att skillnaden mellan städerna och segerpoäng är så stor som den ändå är.

Säga att där inte finns en ledning i allyn håller jag inte med om. Tycker vår ledning gör det bästa av situationen, det är inte direkt att de kan tvinga spelare att vara aktiva eller spela spelet åt dem.

-------------------------------------------

Tycker idén med server är nytänkande från utvecklarna men där finns för nuvarande för många brister i det för att jag vill hoppa på vinterservern. Största bristen är aktiveringen av AF som ska göras samma tid varje dag, borde vara en självklarhet att det ska kunna skötas automatiskt, åtminstone om man betalar för PLUS.

Member Apos avatar
    Reg.datum
    May 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaackie Visa inlägg
    Tyvärr så känns det redan nu mer eller mindre avgjort då ingen i TIKS verkar vilja spela längre och ingen deras (obefintliga(?)) ledning verkar strunta i att bjuda upp till match.
    Jag får hålla med Nuske om att detta påstående är orättvist. Jag har inga svårigheter att tro att TIKS ledning gör så gott det kan med det material de besitter. Och vi ska inte glömma att TIKS har genomfört två organiserade offensiver mot P. Så ingen skugga över TIKS ledning.

Jag gissar att Jackie uttryckte sig på det sättet han gjorde i hopp om att trigga TIKS spelare till att blåsa igång glöden som kanske har svalnat något i deras läger den senaste tiden.

Citat Ursprungligen postat av nuske Visa inlägg
    Ser man på antalet spelare kontra segerpoäng ser det betydligt jämnare ut mellan allianserna.
    Jag tänkte faktiskt titta lite närmare på det här påståendet då jag inte riktigt kan hålla med Nuske. Om vi börjar med att enbart jämföra TIKS med P får vi följande statistik.

Nuvarande situation:

1. Persikorna
    Antal segerpoäng: 41 160
    Antal antika städer: 53
    Antal spelare: 59

Antal segerpoäng per spelare: 697 (41 160 delat på 59)
    Antal antika städer per spelare: 0,89 (53 delat på 59)

2. TIKS
    Antal segerpoäng: 33 760
    Antal antika städer: 29
    Antal spelare: 43

Antal segerpoäng per spelare: 785 (33 760 delat på 43)
    Antal antika städer per spelare: 0,67 (29 delat på 43)

Kommentar: Om man enbart jämför TIKS med P så ser vi att TIKS har ett högre snitt beträffande segerpoäng per spelare. Då har de 785 jämfört med P som har 697. Det är en skillnad på 88 segerpoäng.

Vidare ser man att P har en högre täthet beträffande antika städer där P har 0,89 antika städer per spelare jämfört med TIKS 0,67.

Än så länge håller jag med Nuske. Om man enbart jämför P med TIKS så blir det genast mycket jämnare och TIKS har dessutom ett bättre snitt än P beträffade segerpoäng per spelare. Men nu ska jag försöka förklara varför jag inte kan hålla med Nuske.

Med tanke på hur det diplomatiska läget på servern har utvecklat sig så tycker jag inte det ger en rättvis bild av att bara jämföra TIKS med P. Då alliansen RFD har varit TIKS stödallians sedan väldigt tidigt på servern och stödjer TIKS i kampen mot P så tycker jag även dessa spelare bör tas med i beräkningen.

RFD består av 50 spelare i skrivandets stund. Adderar man TIKS medlemmar med RFDs medlemmar blir de totalt 93 spelare. Då får vi följande situation:

3. TIKS + RFD
    Antal segerpoäng: 33 760
    Antal antika städer: 29
    Antal spelare: 93

Antal segerpoäng per spelare: 363 (33 760 delat på 93)
    Antal antika städer per spelare: 0,31 (29 delat på 93)

Kommentar: Plötsligt får vi alltså en helt annan siffra där TIKS får ett snitt på 363 segerpoäng per spelare vilket i så fall är 334 segerpoäng sämre än P. Vidare får de ett snitt på 0,31 antika städer per spelare vilket också är en klar försämring.

Jag skulle kunna dra detta ännu längre. Då TIKS och Onionen har en ömsesidig överenskommelse om att inte attackera varandra utan att de står enade om att P är den gemensamma fienden. Lite likt ett tänk av "the enemy of my enemy is my friend". Bara för att förtydliga ytterligare: Jag går inte så långt och hävdar att TIKS har en djup och vänlig relation med Onionen. Men likväl så är de överens om att de står på samma sida i kriget mot P och detta gör dem till samarbetspartners i min värld.

Nu tänker jag inte göra en uträkning där alla Onionens 97 spelare också tas med i beräkningen, då jag tror mitt budskap har nått fram.

Så min poäng är alltså att då läget på servern just nu kan sammanfattas med "alla mot P" så tycker jag det är felaktigt att hävda att det är jämnare mellan TIKS och P om man ser till antalet spelare. Jag hävdar snarare motsatsen.

Member
    Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Jag har aldrig tyckt att diskussionen om hur många spelare det är på vardera sida är särskilt relevant. Huvudsaken är väl hur bra sidan som helhet är, inte hur bra dess individuella spelare är.

Regler för att posta