Hej alla tappa krigare!
Hoppas ni har roligt på den nystartade födelsedagsservern!

Då vi sett att en vanlig fråga till supporten är om nybörjarskyddet, så kommer här lite information & synpunkter om detta som Dragen i det Norska Teamet skrivit.
(Översatt av LadyM)

En förändring som gjorts är att skyddet inte längre är tidsbaserat, så du behöver inte vara rädd för att förlora din produktion en liten tid efter du börjat spela.

På födelsedagsservern baseras skyddet istället på vad du bestämmer, när du är redo att tappa ditt nybörjarskydd.

Det nya sättet innebär att du istället förlorar nybörjarskyddet när du NÅR 200 invånare eller när du grundar din andra by.

Nybörjarskyddet kommer inte tillbaka när det brutits, varken om du förlorar andrabyn eller om din befolkning sjunker under 200. När det är borta så är det borta, för resten av servern.

När du har nybörjarskydd finns det några saker du inte kan göra, och en del du kan göra.

Du kan inte längre skicka trupper till en annan spelare, scouta, förstärka, attackera eller plundra.

I tidigare versioner har du kunnat attackera en annan spelare för att förlora nybörjarskyddet, det är inte längre möjligt.

Om du försöker skicka trupper som förstärkning/attack/plundring mot en annan spelare när du fortfarande har nybörjarskydd kommer du att få ett av följande meddelanden:

*Du kan inte attackera andra spelare medan du fortfarande har nybörjarskydd.

*Du kan inte plundra andra spelare medan du fortfarande har nybörjarskydd.

*Du kan inte förstärka andra spelare medan du fortfarande har nybörjarskydd.

Det är heller inte möjligt att skicka trupper till en spelare som har nybörjarskydd.

Du kan fortfarande attackera Natarbyar eller lediga oaser om du känner att du har nog med trupper för det.

Okej. Nu har du säkert samma fråga surrande i huvudet som jag hade: varför behöver vi ett nytt system för nybörjarskyddet?

Det finns ett väldigt bra och intressant skäl för det. vi har alla varit noobs, nybörjare, färskingar i spelet någon gång. Jag är fullständigt övertygad om att du kommer ihåg hur svårt det var första gången du kom ut ur skyddet efter tre dagar. Nu får nya spelare möjlighet att lämna skyddet när de känner att de är redo. Travian Teamet känner att det här nya sättet kommer att hjälpa nybörjarna, få dem att känna att det inte är hopplöst att lära sig spelet. Det hjälper spelare som inte är så aktiva i starten, ger en bättre och säkrare start, hjälper till att få upp farten till de är redo att lämna nybörjarskyddet.

Kommer det att bli någon effekt på farmandet?

Svaret är ett klart JA! Det är redan en massa prat om hur det kommer att påverka spelet. Kommer det att vara positivt, eller kanske inte? För nya spelare skulle jag vilja säga att effekterna är jättebra. De får möjligheten att lära sig spelet lite mer avslappnat och i ett lugnare tempo.
För en erfaren farmare kommer det däremot att bli en liten utmaning eftersom du kommer att få jobba lite extra med farmningen av oaser. Den dubbla råvaruproduktionen (ytterligare en födelsedagsgåva från oss) kommer att hjälpa till med mer råvaror till trupper, så att du kan köa upp mera. En del kommer att säga "nu kommer det att bli svårt att få upp andrabyn snabbt!", men om du är en erfaren spelare som gillar utmaningar, genomför dina dagliga uppdrag (också en födelsedagspresent) och tjänar 100 kulturpoäng så går det snabbare.
Min gissning är att om du genomför de dagliga uppdragen från dag 1 så kommer du lätt att ha din andraby inom en vecka ungefär (server i hastighet 1x, normalhastighet)

Är det TRÅKIGT att inte kunna farma andra spelare i början av en server? Jag är en farmare, jag skulle säga att de dagliga uppdragen är en bra sak. Där kan jag tjäna bonusar genom att göra det jag normalt gör, och ja, som german är det lättare att göra dem än att farma. Det är min uppriktiga tanke om den saken.

Till slut vill jag säga att man inte behöver farma andra spelare så hårt, det kan ibland räcka att farma oaser och Natarbyar.

Dragen,
MH Travian Team NO

Summering av det nya nybörjarskyddet:

Spelare är under nybörjarskydd till de antingen når 200 invånare eller settlar sin andraby. Under tiden man har nybörjarskyddet kvar kan man inte på något sätt skicka trupper till en annan spelare.