Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 sistasista
Visar resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Pensionen till 75?

Senior Member mjaus avatar
    Reg.datum
    Jun 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av MODERATOR Revvan Visa inlägg
    Att överlag dra alla över en kam vid en viss ålder är väldigt svårt. Många vill förtidspensionera sig av lathet, många för att de inte orkar längre och många för att de inte klarar av sitt arbete längre. Många vill också arbeta vidare för att de tycker det är roligt, de vill ha en stark och trygg inkomstkälla eller för att de känner att livet saknar mening utan arbete och kollegor.
    Men dom som är sjuka? Skadade?
    Om det nu är så att dom är för dyra, varför kan vi inte höja skatten? Jag känner att det enda de borgliga gör är att sänka den.

Jag kom på något innan som var skitbra, men har glömt bort det, fan.
    YOLO SWAG MONEY 2012 FLAVOR!

Senior Member Brouhahas avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Att vissa yrkeskategorier sliter mer än andra är naturligt, men att säga att skrivbordstjänster automatiskt sliter mindre än fabrikstjänster är rent bullshit och är en sådan sak som irriterar mig mest. Dels är inte alla fabrikstjänster fysiskt tunga längre då flera har automatiserats idag, dels är inte alla skrivbordstjänster utan fysiskt arbete. Dessutom kan ett arbete vara slitsamt ur flera synvinklar. Det som är lätt att peka på är den fysiska hälsan men den psykiska hälsan är minst lika viktig, inte minst när det gäller tjänster där personen ifråga ansvarar för liv och säkerhet. Jag är förvisso ung och har själv inte varit ute så mycket i arbetslivet men det som jag tycker tar hårdast på mig är när jag har stort ansvar och inte när jag lyfter tungt som ett exempel. Gräset är alltid grönare på andra sidan och alltför ofta tenderar "arbetarna" att skälla på "akademikerna" och vice versa. Patetiskt i mina ögon. Rent krasst sett är med stor sannolikhet dessutom det "riskmoment" ni talar om kanske större i en fabrik men verkan av ett fel är allvarligare i ett tidigt stadium, tänk felberäkningar i ett husbygge som ex.
    Ah, konstigt! Men det kanske blir annorlunda när du är 70 år gammal. Dessutom finns det alltid sysslor där det inte krävs så stort ansvar som man kan utföra när man blir för gammal för att hantera det man gjort tidigare, inom sådana yrken. Svårare är det om man står på en produktionslina. Samt att det finns studier som visar att skiftarbetare i snitt dör 10 år i förtid, jämfört med folk som jobbar vanliga, regelbundna kontorstider. Och medellivslängden är väl sådär en 80 år. Och så drar vi bort 10 år på det. Ingen pension för oss! Snacka om att spara pengar.

Att påstå att det bara är 0,5% som tycker att det är delen av livet där man jobbar är den roligaste tror jag är väldigt långt från sanningen. Det är till exempel under dessa år du bildar familj... och utan en inkomstkälla är det relativt svårt att bilda och föda sin familj. Undersökningar har dessutom gjorts där majoriteten trivs på sitt jobb och/eller inom sin yrkesroll.
    Givetvis är perioden 19 till typ 50 år den bästa i ditt liv. Det är väl ändå underförstått? Men inte är det för att du har så kul på jobbet. Jag trivs på min arbetsplats, med mina arbetskamrater och tycker fortfarande att mina arbetsuppgifter är varierade och givande. Men jag stannar inte där en minut längre än vad jag behöver.
    If we're still alive in the morning, then we'll know we're not dead.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Brouhaha Visa inlägg
    Ah, konstigt! Men det kanske blir annorlunda när du är 70 år gammal. Dessutom finns det alltid sysslor där det inte krävs så stort ansvar som man kan utföra när man blir för gammal för att hantera det man gjort tidigare, inom sådana yrken. Svårare är det om man står på en produktionslina. Samt att det finns studier som visar att skiftarbetare i snitt dör 10 år i förtid, jämfört med folk som jobbar vanliga, regelbundna kontorstider. Och medellivslängden är väl sådär en 80 år. Och så drar vi bort 10 år på det. Ingen pension för oss! Snacka om att spara pengar.
    Och det finns inte sysslor vid produktionslinan som inte medför tungt fysiskt arbete? Det är inte alls säkert att det finns en syssla som kräver mindre ansvar inom samma yrke. Studier som visar att en skiftarbete i snitt dör 10 år i förtid, det kan det mycket väl finnas, men hur ser korrelationen och kausaliteten ut? Hur väl utförd är dessa studier. Det finns studier och statistik som pekar på att ett ökande glassintag hos befolkningen korrelerar med ett ökande antal drunkningsolyckor. Däremot finns ingen kausalitet. Den gemensamma nämnaren är temperatur i luften... Det kan alltså lika gärna handla om en annan form av leverne utanför jobbet som råkar korrelera med sysselsättning.

Att spara pengar är en sak. Att ha råd att överhuvudtaget genomföra en pension av alla dessa människor är inte så lätt. Det handlar om enorma belopp som en generation lastar över på en annan och det är inte lätt att hantera på ett bra sätt. Att förlänga tiden innan pension är ett sätt, det finns säkerligen andra sätt också, jag lyssnar mer än gärna på lösningar, men inte på rent gnäll. Hellre ser jag ett försök till att htita en lösning än att passivt bua ut ett system som inte håller.

Ja, jag tror säkerligen också att det är annorlunda när jag är 70, därmed inte sagt att det farligaste ur samhällets synvinkel är just att jag välter med en truck utan snarare att jag gör en felbedömning med följd att en konstruktion kollapsar. Mitt exempel var för att påpeka att det finns mer än bara fysisk hälsa i debatten och "fysisk ork".

Citat Ursprungligen postat av Brouhaha Visa inlägg
    Givetvis är perioden 19 till typ 50 år den bästa i ditt liv. Det är väl ändå underförstått? Men inte är det för att du har så kul på jobbet. Jag trivs på min arbetsplats, med mina arbetskamrater och tycker fortfarande att mina arbetsuppgifter är varierade och givande. Men jag stannar inte där en minut längre än vad jag behöver.
    Jag säger inte att skälet till att det är den bästa tiden i livet är ditt jobb. Men jag säger däremot att jobbet är en stor del av denna tiden. De finns många som trivs bra på sina arbetsplatser och umgås med sina kollegor utanför jobbet. Många som tappar dessa kontakter i samband med en pension och då lever ett mer isolerat liv. Jag tror att de flesta mår psykiskt bättre av att ha goda kontakter och ett sätt att behålla/skapa nya är just via jobbet. Dessutom finns det ju faktiskt människor som väljer att jobba över, något som man faktiskt sällan kan tvinga en anställd till att göra.

Jag vill dessutom ÅTERIGEN belysa att denna diskussionen inte bör handla om vilken yrkeskategori det är mest synd om, för där kommer man aldrig komma någon vart. Det är alltid mest synd om den man själv tillhör, konstigt nog fungerar människan alltid så......

Citat Ursprungligen postat av mjau Visa inlägg
    Men dom som är sjuka? Skadade?
    Om det nu är så att dom är för dyra, varför kan vi inte höja skatten? Jag känner att det enda de borgliga gör är att sänka den.

Jag kom på något innan som var skitbra, men har glömt bort det, fan.
    Naturligtvis skall ingen som är sjuk eller skadad tvingas jobba. Det har jag aldrig tyckt och kommer aldrig tycka.

Och ja, vi kan höja skatten, men med hur mycket? När tar det stopp och vilken skatt skall höjas. Att "höja skatten" är en jättebra lösning på alla problem, men vilken skatt och varför den?

Jag tror de blå sänker all skatt lika mycket som de röda höjer all skatt, dvs inte så mycket egentligen.. Det är en vanlig uppfattning att det är det som händer mest men jag tycker snarare att det handlar om förflyttningar av vad som beskattas och på vilket sätt..

Med detta sagt vill jag också tillägga att jag för tillfället inte sympatiserar med något parti på regering/riksdags-nivå..

Member
    Reg.datum
    Aug 2011

Standard

Problemet är att politikerna står inför ett val mellan pest eller kolera. Antingen så väljer man att låta folk pensioneras i vid 65 års ålder och från och med dess börjar bli en kostnad för staten. Eller så låter man dessa jobba längre för att åtminstone skjuta upp kostnaderna, samt givetvis att framtida kostnader kommer falla bort eftersom folk hinner dö innan pensionsålder.

Detta val måste man göra eftersom vi har ett pensionsystem som bygger på gamla sosseidéer anpassade för en värld och ett Sverige som inte finns längre. Vi har en befolkningsutveckling som gör att färre och färre unga ska försörja en allt mer åldrande befolkning. Vill minnas att jag hörde på TV eller läste i någon studie för ett tag sedan att en person med ett jobb idag försörjer två personer på sin lön, dels sig själv och dels en pensionär. Om befolkningsutvecklingen fortsätter på det sätt den gjort hitintills kommer folk i våran generation förr eller senare försörja två pensionärer samt sig själva på sin lön. Pensionärer blir en oerhörd belastning för samhället p.g.a pensionssystemens utformning och något måste göras. Fredde Reinfeldt kanske inte har den bästa lösningen, men han har i varje fall kommit så långt att han insett att något måste göras. Själv tror jag på att man omedelbart privatsierar allt pensionssparande samt belägger det med skattefrihet för de som arbetar idag. De stackare som tvingats arbeta och växa upp i gamla DDR-Sverige måste i rimlighetens namn få sin pension, dom har trots allt betalat för den för decennier sedan. Men de som arbetar idag måste slussas in i ett annat system som inte riskerar att dra hela samhället ner i en ekonomisk kris där ett fåtal jobbar för att försörja ett flertal.
    Jag är din stränge lärare och tolk, jag är Åsa Nietzsche...

Junior Member
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Jag blir också rätt förbannad, om än av litet annorlunda skäl än Revvan.

1) Ingen kommer att tvingas jobba till 75.
    2) Därmed faller en hel del upprörda invändningar mot vad Reinfeldt sade; den som är upprörd har helt enkelt fått fel information. Det bedrövliga är att denna felaktiga tes fortsätter att spridas.

Vad Reinfeldt sade var rena självklarheter egentligen. Att det sedan förvanskades och med blixtens hastighet spreds vidare som något helt annat får nog tillskrivas några som gillade att smutskasta honom. Därmed inte sagt att TS tillhör den kategorin, jag litar på att TS helt enkelt bara har läst någon rubrik eller hört ryktet eller så.

Grundekvationen är enkel.
    1) Vi börjar jobba allt senare i takt med att allt fler skaffar sig en lång utbildning
    2) Vi lever allt längre, dvs pensionskapitalet som tjänas in under allt färre år skall räcka allt fler år.
    3) Vi får en allt större andel pensionärer i befolkningen i takt med att medianåldern stiger.
    4) Detta går självklart inte ihop med stigande pensioner - pengar kan inte trollas fram och vi talar om oerhörda summor här.

Det nya pensionssystemet kan i och för sig hantera det. Det är robust uppbyggt och höjer pensionerna i takt med den ekonomiska tillväxten i lander och sänker dem om det går dåligt. Det var det ATP inte gjorde och det var därför det systemet skulle ha kollapsat om man inte gjort om det.

Det här kan man hantera på olika sätt:
    1) Man kan acceptera att pensionerna sjunker.
    2) Man kan spara mer till sin egen pension, så som vi har blivit uppmande till de senaste 20 åren.
    3) Man kan jobba längre.

Reinfeldt nämnde åtminstone fall 1 och 3, men media tog bara fasta på att jobba längre. Kruxet är bara att det är inte möjligt som arbetstagare att jobba längre än till 67 även om man nu skulle vilja det. De flesta vill förmodligen inte men några vill. Det spelar ingen roll, arbetsgivaren kan säga upp dem till 67-årsdagen om denne vill utan andra skäl än ålder.

Idag har vi en flexibel pensionsålder mellan 61 och 67. Ju tidigare du går i pension, desto lägre blir pensionen. Inget konstigt och det är ditt val hur mycket pengar du vill få ut. Vad Reinfeldt öppnade för var möjligheten att tillåta folk att jobba längre utan att behöva bli egenföretagare.

Detta basuneras sedan ut som "Usch, nu vill den otäcke Reinfeldt tvinga oss att jobba till 75! Buhu!!!".
    Ja, jag blir dj-t less på sådant.

Senior Member Meudwys avatar
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

*Massa text*
    Här håller jag med om det allra mesta.

Citat Ursprungligen postat av Falck Visa inlägg
    *Massa text*
    Instämmer.

Citat Ursprungligen postat av Mentat Visa inlägg
    *Massa text*
    Bra att du skrev allt det där så jag slapp :P Faktum är att det finns gamla gubbar o gummor redan nu som arbetar/arbetat förbi sin "pensionsgräns" för att de har valt det.

Det som jag har fått höra som kan bli ett större problem är att det blir färre jobb åt ungdomar i så fall. Men då fanns det tydligen förslag på att sänka minimilönen för ungdomar under en viss ålder (var ett tag sen jag hörde det) så det kom ner till 12'000/månaden eller vad det nu var, och det kan jag tycka är en helt okej lösning. 12' är rätt bra med pengar och om man bara har en liten lägenhet med normala utgifter och inte sprätter pengarna på kläder ich sprit varje vecka så klarar man sig upperligt, så den biten kan ju också lösa sig om de får till det på ett bra sätt...

Hm, tror jag hade ngt mer att säga men kommer inte ihåg det nu, så jag går och lägger mig... G'natt!
    Det är feligt att mänskla!.

Member
    Reg.datum
    Aug 2011

Standard

Vi har inga minimilöner i Sverige och det är inge bra att ha sådana heller. Staten ska inte reglera marknaden ej heller börja bestämma priset på arbetskraft, det ska tillgång och efterfråga göra. Det blir alltid bäst på det viset.

Men jo, på 12k ska man klara sig, annars prioriterar man fel.

Senior Member Travianers avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

51 kronor i timmen är minimilönen. Fick jag veta när jag sommarjobbade.
    "They say you die twice. One time when you stop breathing and a second time, a bit later on, when somebody says your name for the last time.”
    Banksy

Member
    Reg.datum
    Aug 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Travianer Visa inlägg
    51 kronor i timmen är minimilönen. Fick jag veta när jag sommarjobbade.
    Nej, det finns ingen minimilön i Sverige.

En minimilön är när staten bestämt att lägsta möjliga lön för ett arbete ska ligga på x antal kronor i timmen. Något sådant finns inte i Sverige, vi har kollektivavtal som är framförhandlade mellan marknadens parter, löntagare och arbetsgivare. I dessa kollektivavtal finns alltså Sveriges svar på minimilöner, men kollektivavtal är inte det samma som minimilön.

Senior Member Meudwys avatar
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Jo, men du förstår vad jag menar. Det här var på lokalradion, så det var förmodligen för själva kommunen som de hade de planerna. Kunde inte höra alla detaljer pga att jag satt i en verkstad och arbetade... Men det var ungefär det jag lyckades snappa upp iaf...
    Det är feligt att mänskla!.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 sistasista

Tags for this Thread

Regler för att posta