Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 sistasista
Visar resultat 21 till 30 av 35

Ämne: Filosofiska Nyheter

Senior Member Safirens avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard v12 del 2

Overrated

1.Här finns det ju bara ett självklart val, SG. Att krossa en allians som TP under alla dessa veckor utan att tröttna och radera. Det finner jag ytterst tappert. För det är väl så att de krossar oss?
    2. Även här finns det bara ett självklart val, Gud. Men då det är så uppenbart så känner jag nog det är bättre att lyfta fram någon annan. Någon som verkligen förtjänar det, någon som varken glömmer eller är långsint. En spelare som alla stora allianser vill ha. Ödmjuk, underskattad, begåvad, fåordig och hundägare. Visserligen uppfylls få av de kraven som krävs för att vara den främste på servern, men som alla vet är det att ha kul som räknas. Det har den här killen, och vill man så kan man?
    Nu kanske du vill att jag ska komma till vem det är jag pratar om. Då får jag ursäkta att du är lite efter och inte förstår vem denna prominenta spelare* är. Självklart är det jag, Overrated
    3. Skulle jag dividera fram och tillbaka så är jag ganska säker på att jag skulle komma fram till att de är dåliga, gör de bra bättre. Även om jag är för klyftökning (vem vill inte ha klasskillnader?) i det verkliga livet.
    5.Nej, får önska alla en trevlig runda. Må bästa man vinna! Får även hoppas frugan orkar stå i köket hela EG och bre mackor. Fast hon är van. Något mer känner jag att jag inte har att säga just nu.

Titus/PILENMAN

1. Just nu är nog klostret en favorit om jag inte får utnämna mitt eget block.
    Av den enkla anledningen att dem livar upp stämningen ute i vårt område, kul att få träna vår relativt oerfarna allians på någon som kan bita tillbaka...
    2.Här kan jag tyvärr inte ge dej något riktigt svar. Av den enkla anledningen att jag inte är tillräckligt insatt i vad som händer utanför våran bubbla.
    Får jag nämna någon i min egen ally så blir det zapp, vi lärde känna honom när han drev en liten 2 mans ally och startade krig mot oss, övertygad om att vinna. Det kostade oss mycket att sätta honom på plats och slutade med att vi slöt fred Sez7 tror jag det var.
    Vi har samarbetat sen dess och detta är första gången han är med i alliansen.
    Jag har ofta problem med att förstå vad han menar och han bjuder ofta till skratt. Anfallsgalen är han oxå, vilket kan liva upp i anfallsloggen...
    3.Jag tycker att dem livar upp. Vi brukar köra med dårens vilket vi gör även denna runda. Den gör spelet betydligt mer intressant.
    Svettiga dagar äter trupperna dubbelt upp, nästan lika krävande är det när den minskar träningstiden och man vill köa så mkt trupper som möjligt...
    Överlag är ju artefakterna något att strida över och det behövs i ett krigsspel som annars handlar mycket om personliga dispyter som upprepar sej runda efter runda.
    5.Kul att det händer något. Roligaste servern jag spelat på sedan jag började för nästan 2 år sedan.
    AAA är på väg åt rätt håll. Vi får varje runda in nya duktiga spelare och behåller många av dem gamla, det är skoj att vara en del i det.

Skäggödlan

1.Studio24, Jaken lirar ju där? Nej men de är den enda alliansen som jag faktiskt anser är duktiga. De är bra på offensiven och bra på defensiven. Sen är de väldigt roliga att skicka igms till med! Till skillnad från tjurskallarna i "!" som tror man utför en onlinecheck -.-'
    2. Iom att jag spelade deffspelare till Spökplumpen innan Pea bytte konto så är jag mest insatt i vad det konto har gjort denna servern, men om jag ska välja spelare så har jag ingen aning och får säga Pea bara för hon är gullig (nod) Dock så spelade hon ju i disney, vilket drar ner på det hela -.-'
    3. De är värdelösa, folk sitter och bygger offar fram tills artefakterna släpps så de kan plocka så många som möjligt. Därför försvinner krigen helt innan artefakterna. Iom att jag för det mesta bara är en startspelare så påverkar ju detta mig enormt, får ju inget att göra. Så ja, de är helt värdelösa, gör mer skada än nytta.
    5. Jaa, såklart så vill jag hälsa till din skypechatt, gulligt folk som man kan ha flame-wars med (nod) Samt till Pea, Kajsa och Kaos :* Vill du ha mer utförliga svar får du gå till någon annan ödla :^)

Sötnöten

1: Har bara en allians som jag kan nämna. Detta är LMO. O min motivering: Dom är klantiga o kassa på sina anfall.

2: Den främsta spelaren på servern ser jag nog som Dextar. Då han leker Katt o råtta med de som tar hans byar mm

3: Jag har blandade känslor för artefakterna. Både för o nackdelar med dom.

5: En hälsning. Vi Norröner är bäst helt enkelt =)

Spelarintervjuer

Jag har fått några önskemål om spelarintervjuer. En del går inte att genomföra eftersom den önskade inte vill ställa upp. Men här har vi dem jag fått som förslag till detta nummer. Vi inleder med Blixtkrigs två spelare.

Blixtkrig

1. Vem är du? (Ålder, hobby, i spelet, på forumet)

Nickar Asen inom travian. Utanför travian och jag en liten skolpojk som pluggar andra året på gymnasiet inriktning teknik.

2. Hur kom det sig att du började spela travian?

Blev indragen av en vän för längesen, tror han ville ha 20 guld eller nåt från en reggningslänk efter det var man fast.

3. Vilka servrar/konton har du spelat på?

Har spelat sez sen runda 2, på bla [Adria DoW], [Wraith shade Nescio], [Snuttekudden LF], [Amaranth Ceres], [Superheroes BR!] och Perseus som vi var lite överallt och ingenstans. Har dessutom nyss spelat en halv server på com6 på Mamboo.

4. Vilken prestation är du mest nöjd med i travian?

Mja vet inte, Det är klart kan nog snacka för alla oss på Amaranth om jag säger att vi är ganska nöjda med dom släggorna.

5. Vilken prestation är du mest missnöjd med i travian?

Finns många tabbar man gjort när man har bettet sig som en idiot, Sez8 slutade väldigt tråkigt när det blev inbördes bråk.
    Men det största failet var väll när vår slägga vart svept på Perseus förra rundan. Tack btw Kärlek <3

6. Vad gör du medan du väntar på att de farmande trupperna ska komma hem och uppgraderingarna ska bli klara?

Smider ondskefulla planer .

7. Guldar du mycket?

Nae sätter sällan in, först på senaste rundor jag börjat gulda, innan det hade jag co som betalade åt mig (big smile)

Nickar Skeletor i de flesta onlinesammanhang, var bara någonting jag hittade på och det var först nått år senare som jag insåg att det fanns en He-Man karaktär som hette samma. Coolt tyckte jag så jag har hållt mig till det. På fritiden tränar jag mycket men det blir även en hel del tid framför datan :P. 19 år btw.

Några kompisar upptäckte det sez1, dock tröttnade de flesta i början med jag och en till fortsatte till sez3 innan han också blev less. Själv har jag bevisligen inte kommit mig för att sluta än. Tror detta ska få bli min sista runda dock.

Har kört sen sez1 men var egentligen först sez7 som jag riktigt fattade hur man gjorde. Det blev TP två rundor, sen försökte vi oss på slägga på Perseus förra rundan men det gick ju åt helvete, haha.
    Sez7 - Bollgrym | TP
    Sez8 - Öltältet | TP
    Sez9 - Perseus

När man lyckas döda off på hemma eller bortaplan är alltid lika skönt. Är en ännu bättre känsla när man lyckas göra det tillsammans med sina allykamrater efter att ha planerat en del så nått sådant tillfälle under TP tiden skulle jag säga.

Att få släggan dödad förra rundan. Fan vad mycket guld och timmar av hårt slit som gick om intet där. Dock var det helt vårt eget fel för att vi klantade oss men ändå, sjukt surt var det.

6. Vad gör du medans du väntar på att de farmande trupperna ska komma hem och uppgraderingarna ska bli klara?
    Bah, hatar att farma, gör det bara första veckan för att det är en nödvändighet sedan får det vara, har inte ork till det. Blir en hel del tid på Youtube under tiden man väntar på att byggnader ska bli klara osv, eller så får man försöka köa upp lite så man kan gå ifrån och göra annat.

7. Guldar du mycket?

Mina konton brukar väl ligga på runt 600g i månaden och då jag aldrig spelat själv utan alltid delat på kostnaden blir det inte så farligt. Gick dock mycket mer förra rundan och den här har det nog blivit 600/3veckor men det funkar.

8. Berätta lite om ditt nuvarande konto.
    Den övergripande planen var väl att vinna offranken såhär sista rundan. Ser ju dock ut att bli tufft med Psyche som gör ett strålande jobb.

9. Vad tycker du om servern?
    Som alla andra antar jag, dock har vi hållit oss mer isolerade och på vår kant än vad jag är van vid så det har inte riktigt blivit samma allians-krigs-aktion som det var t.ex sez8 TP mot BR! Och det saknar jag lite grann men i övrigt har jag ingen riktig uppfattning om hur servern är. Kanske pågår det sånt nu också på sina håll bara att jag personligen inte är inblandad i det.

10. Kan tillägga en sak, förbannade j*kla autoduck!

@Blixtkrig

Blixtkrig gör skäl för sitt namn, denna rapport från mitt förra konto hittade jag imorse. Naturligtvis bad jag om en kommentar:

Safiren skrev:

Igår diskuterade vi om han skulle kickas ur alliansen pga inaktivitet. Det som räddade honom kvar var hans off :P

Får väl gratta även om det var att skjuta på sittande fågel ^^

Har du någon kommentar?
    Blixtkrig skrev
    Verkar ha haft fett flyt då han var vaken några minuter efter attacken, internetkrash eller vad han sa.
    Hade ingen aning om att han var inaktiv, vi scoutar bara på måfå

/skel

http://safirvin.se/Travian/sez10/v12/Humfluxx.jpg

Smartizz

1. Är en quinna i mina bästa år....man ska ju inte fråga en quinna om åldern, som du vet Kommer från en liten by i närheten av Borås och är till yrket Ambulanssjukvårdare.
    Hobby? tja....har en hel del husdjur som tar upp den mesta tiden, Huskyhundar, katter och fåglar och självklart sitter jag vid datorn och pillar på tangentbordet lite åxå hihi.

2. Började spela Travian av en slump, då min systerdotter invigde mig i frestelsen. Det var första sez servern som jag trillade dit i beroendet.

3. Har spelat de flesta sezservrarna men även på en av de andra, tror det var S2, men där höll jag på att dö av tristess, då jag är en person som gillar att det rör på sig, lite av en yrkesskada tror jag

4. Den mest nöjda prestationen tror jag var när jag spelade i ACE/KING den första sezservern och vi drog oss ur unionen precis på målsnöret pga. att vi tyckte Union sa en sak och beslutade en annan. Är mycket för ärligt spel och gillar inte när man fifflar bakom ryggen på allianser och spelare.

5. Mest missnöjd för ca 1½ år sen då jag var tvungen att avsluta mitt konto pga sjukdom

6.Jag sitter på Facebook, matar djur, städar, tvättar, stryker, handlar mm. för har juh Iphonen med mig så kan spela travian i affären åxå

7. Guldar en hel del

8. Rätt Ok med mitt nuvarande konto...kom juh in en månad sent i spelet men klarat mig relativt bra ändå Förvånad över mig själv att jag ligger kvar på samma kartbild denna servern hihi

9. Än så länge tycker jag servern funkar bra.....

10. Hoppas jag på ett roligt slutspel och framför allt att Bäste man vinner

Spader

Safiren: Jo, det var det här med att man undrar hur det funkar för en som ofta byter konto. Och jag har för mig att du brukar göra så? Och sen om du vill prata om det *ler*
    Spader: Joo denna runda har det blitt några konton . Det var ju så denna runda ja skulle spela med charger i two han som ville ha mig som co spelare .. men som vi fatta lite tycke för varandra funka inte spelandet så bra så jag bytte till ett annat inom alliansen spela me ac ...
    Sedan så vart det nått strul så jag hamnade på deffkontot danko. Därifrån kicken från two av nån orsak som att jag gick med info till disney .. nått jag inte gjorde ..och jag fick aldrig chans att bevisa motsatsen.
    Jag började spela i evil men som sabina där har ett ont öga till mig så gav hon ett ultimatum till dom att endera så kickar ni ut spader eller lämnar evil .. Nu så var det ju så att dom ville att jag skulle spela kvar under dold flagg eller så lämna dom .. Men jag beslöt att lämna för att inte dom skulle utsättas för nått dumt .. Så jag spelade med tarzan i disney .. Det hoppade jag därför att det fanns en där som jag vet jag kommer ryka ihop med .. Så nu spelar jag på ett stort konto lite då och då, detta kommer jag att hålla i till slutet. Men hur det känns? Skit ärligt .. Jag önskar att jag startat ett eget konto, nått jag kommer göra nästa runda ,har redan skaffat medspelare så .. men synd det ska bli så där.
    Safiren: Är det bara tillfälligheter som gjort att det blivit så många byten, eller har du svårt att finna dig till rätta?Det blir många lojalitesbyten när du går mellan konton i olika allianser.
    Spader: Ärligt denna runda har jag inte fått ro alls och att byta allians och konto är inte alls skoj .. det känns inte bra alls .. så får man ett rykte som hoppare fast inom two var hoppen inte så utan där för att alliansen skulle hållas ihop ..
    Safiren: Mjo, att byta co inom alliansen är ju en sak. Jag får väl önska dig lycka till med att stanna på det konto du är nu då.
    Senast redigerad av Safiren den 11-01-26 klockan 00:21

A newspaper about Travian since 2009

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v12 del 3

Disney vs TWO

Jaha, då har det ytterligare blivit ett sådant här krig som kommer flyta ut i sanden? Det var i alla fall vad jag trodde då jag fick reda på detta krig.
    Det är klart att detta krig kommer bli som alla andra krig som hitintills varit, svaret står som skrivet i sten vilka som ska vinna. Eller gör de det?
    Jag tog kontakt med både TWO’s ledare och även med en utav Disneys off ansvariga (Gangsta med lite Asmo hjälp). Efter att ha pratat lite har jag nog lyckats samla ihop tillräckligt med information för att kunna få ert intresse och ge er lite information om detta.

Jag började med att kolla runt på forumet för att se vad som fanns ute redan, hur mycket som är värt och nämna, samt hur folket verkar reagera på detta. Man får ju känslan av att de flesta tycker att Disney är klara vinnare, men att det är roligt att man startar krig officiellt, för 3:e gången denna server? Tidigare officiella krig har varit V.V. vs Lerb Fri (patetiskt krig enligt mig), V.V. vs TheCrash. ( vad som sägs enligt forumet höll detta krig i hela 5 dagar, bra jobbat!) TP och SG har ju krigat mot varandra rundan genom, men inget officiellt krig på pressarna har funnits om detta. Det har även varit ett flertal inofficiella krigsoperationer, bland annat Studio54 som attackerade Disney.

Så, vad ska vi tro om Disney’s krigsförklaring mot TWO? Hur många dagar kommer detta ”krig” hålla på? Jag ställde frågan till Gangsta i Disney. Svaret jag fick gjorde mig lite förbryllad, han sa nämligen att kriget handlar mer än att bara nolla? Att detta kommer vara två sorters krig, vad menar han med detta? Han nämnde något om att det ena är psykologiskt och det andra består av nollningar/bombningar/övertagningar. Enligt det Meddelande som skickats ut till hela TWO’s ledning sägs att kriget ska hålla på tills en sida har vunnit.(Meddelandet finns på forumet, länk dit längre ner.) Hur ska Disney tillsammans med deras vän Double E spöa upp TWO med sina vingar och allierade?

Totalt har Disney’s sida ca 72 spelare och endast TWO allianserna 184 spelare, och då har de dessutom 3 andra allierade vid sin sida.
    Jag frågade Jackie hur TWO kommer handla i denna situation, svaret blev att om Disney vill ta ner dem, då är de välkomna att försöka. ”Det värsta som kan hända är att vi får lägga om våra planer lite inför EG, men det är inget jag tror kommer påverka speciellt mycket” Men samtidigt säger båda sidorna att de har respekt för varandra, så kanske kommer detta krig att bli serverns roligaste?

Det finns inga funderingar på att försöka förhandla om ett avtal eller liknande, allianserna står för långt ifrån varandra och enligt Disney kommer kriget pågå tills ena sidan har tagit ner den andra.
    Vi ska inte glömma att kriget mellan TWO och Disney har pågått en längre tid, skillnaden är att det nu är officiellt utlagt, vilket innebär att man sätter högre pris på kriget, om man inte vill skämma ut sig och bara sluta skicka attacker.
    Rapporter kommer självklart komma upp, om kriget håller i sig länge och det blir fina saftiga attacker kommer de nog komma med här, i övrigt hänvisar jag till den skapade forumstråden för rapporter mellan Disney vs TWO:

http://forum.travian.se/showthread.php?t=46300

Länk till meddelandet som skickades ut till alla TWO ledare finns att läsa här:

http://forum.travian.se/showpost.php...16&postcount=1

Skribent: Birk

Rykten Tävling!

Här kommer då den saknade fjärde frågan och jag fick för mig att man kunde göra en tävling av det. Para ihop rykte med spelare. Alla har inte gett mig ett rykte så ni har 19 spelare – 15 rykten att välja på.
    Så, den som har flest rätt, men minimum sju rätt, vinner 100K vete. Jag lägger in ett minimum eftersom jag tror på en låg svarsfrekvens och inte vill dela ut vinst till någon som bara lyckats gissa rätt på enstaka. Lite granna får ni som vill försöka anstränga er.

Sista svarsdatum 31 januari!

A. Acpro - Expro TWO:
    B. Carebear
    C. Cruella de Ville
    D. Cykelslang
    E. El Muerte
    F. Fras/Panthera
    G. Hellumi/H-MASTER
    H. Kajsa Kawat
    I. Kramner
    J. Kronblom
    K. Lucifer
    L. Nilla
    M. Nordisk Stenfot
    N. Overrated
    O. Piffe – Gizmoduck
    P. Skäggödlan
    Q.Sötnöten
    R. Titus|PILENMAN

1.Det ryktas att en ny allians kommer att bildas och ställa allt på ända,
    denna allians kommer att ta hem segern med ett fåtal väl valda allierade .
    2.Det ryktas om att vår off börjar ta slut efter en intensiv avslutning på veckan... detta är dock bara ett rykte och jag dementerar till 100%.
    3. Jo, förresten det ryktas visst att BP-tjuven kommer att slå till även denna runda. Vad som menas med detta har jag ingen aning om, bara ett rykte som plötsligt började cirkulera.
    4. Det ryktas väl i så fall att jag just fått i mina ögon världens bästa co-spelare på EcheloN kontot… på delad plats med min gamla co Swedish Wolf förstås!
    5. Att våran allians kommer vinna nästa runda *ironi* kanske som stödallians.
    6. Rykten...? Så som att jag har längst skägg möjligen? Eller att disney är kassa.
    7. Det ryktas att alliansen TWO styrs av en hård diktator vid namn Kim Jong il, detta rykte måste vara sant då TWO hatar Disney och alla vet att Kim Jong il hatar allt som har med USA att göra.
    Sen finns det alltid dom som är lite smyg Amerikaner och tycker om Disney, och dom tackar vi för all hemlig information vi får!
    Kommunisten Kim Jong il ska störtas och folket ska bli fria från tyrannen, länge leve dom tecknade gubbarna!
    8. Det ryktas att Karlson&Larsson sett för mycket på filmen 300 och staplar kroppar utanför sina stadsmurar.
    9.Nej, tyvärr får jag ingen information och spenderar dagarna med att läsa i ryktestråden så jag iallafall får ta del av lite som händer här på travian. Fast det ryktas att blixtkrig har skaffat sig nya skor, jobbigt att man ska behöva fejka dom dagarna i ända.
    10.hell yeah
    11. Ty rykten är en gränsdragning mellan sanning & fiktion, de skall ej komma till gemene man/kvinnas öra då detta lätt förvrängs i ett virrvarr av spekulation de flesta ej klara av att hantera.
    De rykten vi behöver lyssna till är våra inres starka röster som talar om för våra egon att trupper måste matas, att gödning skapad av döda trupper måste fylla våra vetefält. Att kärleken segrar den dagen vi kan visa våra alliansmedlemmar ödmjukhet & våra fiender den totala avsaknad av hänsyn som dom förtjänar.
    Ty bara några få kan med stolta anleten stå högst upp på barrikaden & stoltsera med den segervissa sötma i mungipan som bara en sann krigare kan ha.
    Det ryktas att med rätta kanaler vi skola finna den kärlek som oss rättmätigen är det högsta priset, en dag skall våra efterlevande ta över & föra kärleken vidare.
    Må Travian skapa alla dessa arvingar, må vi mötas man som kvinna, låt Travianträskets kärlek & lustar kunna föra vidare dessa små marodörer som kan hantera både off & deff.
    12. Det ryktas att det är en fördel att se till så att du har sitters när du ska gå och sova, annars blir man lätt av med sin offby!
    13. Det ryktas om att Disney filmer ÄR bättre än Pixars eller Dreamworks lulliga strunt.
    14. Ja... känner till många rykten... (kanske startar ett par också ) men vi funderar mest på när disney splittras vart deras spelare kommer hamna.
    15. Att Castor styr sin allians med Demokrati denna runda.
    16. Rykte o rykte, men sägs att det byggs monstersläggor här o där.. ovanligt va?

Topp 10

Och så var vi framme vid slutet. Av någon anledning lyckades jag ta samma print två gånger så ni får nöja er med spelartoppen denna vecka. Grattis till Psyches tre guld, du borde vara blasé vid det här laget

Själv har jag fått roa mig ordentligt med famning denna vecka. Vilket sjå.. Samma arbete på slow hade gett medalj. Det är kul att få ut och resa och se om ängarna är grönare någon annanstans på spelplanen. Full av upptäckarluster som jag är ska jag leta efter nya ängder Killarna lyckades inte förvalta vår placering på offlistan eftersom de inte lyckades bestämma sig/det blev försent (läs natten hann bli morgon)/whatever alla tillfälligheter.

Klättrarguldet som de flesta inte bryr sig om innehas för tredje veckan i rad av Juristen

Kommentar:

Jag valde att flytta ut i bushen då jag såg möjligheten att få igång ett starkt konto efter vissa missöden i centrum som ledde till ett par nollade byar och en fin offrank.

Jag la mig medvetet bredvid Enola Gay då jag antog att det inte skulle finnas så mycket deff där. Mycket riktigt, drog snabbt upp lite klubbor för att sedan börja farma. Därefter var det att lira som en vanlig start, farma 24/7, konstant festande och komma igång med kontot.

Nu är målet att få upp en fin slägga och slå Hermans pop, dock utan att skapa en allians som bygger byar åt mig som jag kan ta över.

Det finns ju en hel del AF's här ute, så kommer nog ta en byggnadsplan för huvudstaden och en tränare för att få lite extra fart på trupperna.

- - - - - - - - - -
    Vill ni komma med egna åsikter och kommentarer? Kontakta någon i redaktionen så kanske just ditt uttalande eller din rapport kommer med. Detta var ett nummer av Filosofiska Nyheter för sez10.

Nytt blad varannan Tisdag klockan 22.00, ehmm... Edit: Den kommer när eller kanske lagom Filosofiskt inte alls.

Redaktion: Birk

Ansvarig utgivare: Safiren

Copyright © 2008-2010 Filosoferna
    All Rights reserved
    Senast redigerad av Safiren den 11-01-26 klockan 10:03

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v14 del 1

NR 13 sez10 v14 Tredje Årgången

I dagens nummer!

# Del 1
    – Safirens spalt
    – Allianserna förr och nu - försenad

# Del 2
    – När Studio54 fick påhälsning och vad som hände sedan

# Del 3
    -Forts
    - Topp10
    - Ny tävling

Safirens Spalt

Safirens spalt

Jesses vad det var svårt den här veckan att komma till skott med FN. Jag hade en given artikel om när det utbröt ett litet krig med 176, Disney, NÖN och VV. Och hur går kriget mellan VV och TheCrash? Jag fick in en öppenhjärtlig intervju som jag hade tänkt hänga upp allt runt. Och så går jag sta och lyckas tappa bort den... Massa rapporter har jag fått in. Ni lär väl få se om det blev nått av det längre ner här.

Så jag gör nåt helt annat bestämde jag mig för, när nu det andra går så trögt. Jag har funderat lite över hur allianserna ser ut nu, jämfört med när jag gjorde min första undersökning. Så det är dags för lite kartor igen och officiella allianser. Kan väl vara lämpligt inför EG.

Personligen har jag fått anledning över att fundera över spelarfrånfallet på servrarna. Vi var 7000 från början. När artefakterna kom var vi nere i 5000. Nu strax före EG närmar vi oss 3000 spelare. Vad jag har sett så är under ett dygn vid given tidpunkt 5-15% online. Snitt 300 st. Hur många är aktivast av de aktiva då? Enligt min erfarenhet brukar man kunna mobilisera 20% i föreningssammanhang. Kan man jämföra allianserna med en förening? Jo delvis, ger iaf ett mått som inte kan vara mer fel än nått annat *skratta* Det blir 60 st riktigt aktiva på servern från början till slut. Med resterande 240 som aktivt stöd/spelpartner och så en massa mellan och lågaktiva konton som på sitt sätt bär upp resten, fotfolket – kanonmaten – vete/deffskyfflarna. När EG närmar sig slutet är vi förmodligen nere på 1000 – 1500 spelare. Fördelar sig frånfallet av spelare jämt mellan de aktiva och de mindre aktiva? Jag inbillar mig att det finns en större andel aktiva på slutet.

Varför slutar folk? Även på konton som är helt ok så lägger folk ner. Det finns naturligtvis massor med olika orsaker till det, men jag tänker mera på kynnet hos spelare nu. Startspelare har jag sett mera av den här gången. SuEr, Dr House t ex. Snabb, intensiv och kort karriär. Nu har jag hittat en sort till, de som slutar så fort nått går dem emot. En sort jag har svårt att förstå då jag själv gärna vill slutföra något jag börjar på. Man undrar hur det går för dessa senare i livet när det är dags för ”I nöd och lust”.

Jag började på Humflux, han tyckte bara det var roligt i början. Och när det bara gick bra och inte toppenbra så tröttnade han. Att hamna i samma område som Dr House, Callidus och Sleeping Beauty som alla låg på Topp plundrare underlättade ju inte ^^. Eftersom jag inte tänkt mig vara huvudansvarig för kontot så flyttade jag över till Callidus. Och i skrivande stund är det så igen, jag sitter där med ett gäng cos som jag sporadiskt ser till. Ska jag bli tvungen att leta efter ny bostad igen?

Jag har hört talas om ett trivsamt seniorboende för avdankade spelare borta hos EDDHS[E], där man möts av både kärlek och bitska kommentarer och kan få sig lite trevligt tjejsnack. Finns det plats för en snart avdankad journalist oxå?

Safiren

Allianserna förr och nu

Det här hann jag inte göra färdigt, vi får väl se när det kommer ut.

Senast redigerad av Safiren den 11-02-09 klockan 01:43

Reg.datum
    Apr 2008

Talking v14 del 2

# Del 2
    - Topp10
    - Ny tävling

När Studio54 fick påhälsning och vad som hände sedan

Jag har fått in en hel del material om offensiverna som har böljat fram och tillbaka i SÖ. När jag skickade ut förfrågningar om rapporter och kommentarer så kom jag i kontakt med -_- och vi fick en lång och trevlig pratstund. Han undrade förståss över hur Callidus kunde tappa 2 offar och 2 artefakter. Han berättade att de scoutat före och sett att det stod 100K prettar i A04 innan de anföll natt 2. Men att det bara fanns 50K kvar när de kom fram. Byggplanen blev en bonus. Han undrade oxå varför vi inte räddat offen genom att göra om byn till hs. Han berättade mer men eftersom jag lyckades tappa bort hela konversationen och mitt minne är grumligt från den gångna veckan med mycket nattvak så törs jag inte upprepa med risk för att blanda ihop allting.

Inpass från -_-

Hej,

Dagen innan hade alkohol och vincentvega tagit över ena offbyn men vincent ville köra igen eftersom han ville lägga ned spelandet.
    Vi scoutade runt lite och såg att din offby hade 100k prettar vilket var ungefär vad hans kvarvarande off kunde ta.
    Eftersom ni hade litet örnöga i HS fejkade sickboy HS med hjälte plus att vi och vincent fejkade nollnings vågor efter honom.
    Allt gick som planerat iaf förutom det att de var mindre def i offbyn nu när attackerna landade än när vi scoutade. En bonus artefakt fick vi också som vi inte hade koll på.

Sedan kommer jag faktiskt inte ihåg mer än så tyvärr av vad jag berättade :S

/M

Eftersom -_- var så öppenhjärtlig så svarade jag likadant och berättade att det var janbanan som hade tagit kontot och tillsammans med Fras på Phantera gett sig ut på krigarstråt mot Studio54. En offensiv som sammanföll med attacker från 176, NÖN och Disney. Hämnden från studion lät inte vänta på sig och för Callidus del sammanföll den med en offensiv från TC. Janbanan höll fortfarande kontot, Robin tittade in då och då och undrade var som hände. Jag satt standby och var in ibland och farmade och passade vete, men i övrigt höll Erik och jag oss undan för att inte störa vad janbanan höll på med. Vi kom överens om att A02 skulle göras till hs om det visade sig nödvändigt för att rädda offen där. När jag frågade janbanan om läget fick jag veta att allt var lugnt, så framåt småtimmarna gick jag och nattade. Och vaknade till en förlorad off och förlorad stor diet, och samma by var fortfarande hs..

Det här fick killarna att drabbas av vad jag brukar kalla Traviansyndromet och jag insåg framåt nästa natt när attackerna från studion på nytt började ramla in att ingen tänkte göra något åt det. Under mina försök att skaffa fram deff började jag inse att det fanns en fnurra på tråden mellan Callidus och vår deffare. De var inte nöjda med janbanan och Fras utflykter som dragit på VV studion. De behöll sin deff för att skydda sig mot egna attacker istället för att deffa Callidus off/stor diet. Jag hade under dagen skickat hem halva deffen från A04, för att be att få dem omplacerade för att möta attacker från TC. Jag fick inte tillbaka dem.

Då bestämde jag mig för att använda byggplanen som jag hade i A04 till att bygga om byn till nästa hs. Det var för bökigt att skicka hem den deff jag hade för att kunna flytta byggplanen så jag räknade med att förlora den och istället använda den så effektivt som möjligt resten av natten. Varenda resurs på kontot byggde stora silos och magasin och smet emellan med en ambassad och palatset så att allt var klart för att byta.

Jag tänkte som så att är det skarpt mot hs så kommer vi ändå att behöva byta. Men fejksen var så otroligt snygga så jag tänkte att det är nog bara fejks ändå. Krävs mycket pill för att fejka snyggt mot ett öga. Det var faktiskt för perfekt så jag tänkte skarpt mot A04, chansa inte, gör den till hs och gav fan i att deffa hs överhuvudtaget. Så var jag tvungen att natta till slut och lämnade över till nattco en lista på åtgärder. Töm hs, hämta ögat. Håll koll på vetet och byt hs när det närmar sig.

Nattco misslyckades av någon anledning att byta hs från mobilen. Jag vaknar ytterligare en morgon till en försvunnen off. Om om hade varit hade jag varit vaken själv, bytt hs och förhoppningsvis fått den smarta idén att skicka hem deffen eftersom det ändå var för lite som kommit och räddat byggplanen, men nu är ju sällan om. Och vår deffare blev ännu surare :P Nu har killarna lidit av Traviansyndromet i en hel vecka, förutom Erik som varit ute och luftat min lilla farmoff som svar på de ytterst irriterande attackerna från TC.

Men jag kan förstå att TC har ett stort behov av att öva. Jag har deffat bort övertagningsförsök där stammissarna kommit med timmars mellanrum, svepet sist – och inga katas för att riva residenset. Sedan kommer samma personer igen, nu har de lyckats synca riktigt snyggt och katas med, men bara tre stammisar. Och liknande erfarenheter från andra i VV. Några snygga saker oxå. Callidus blev av med en 15c till jokke01. Väl gömd bland alla attacker.

Lite övrig kuriosa från den natten. Vi på Callidus är specialister på att idiotdöda vår hjälte. Femte gången nu, tror jag. När jag skulle göra iordning så Erik kunde hämta ögat så missade jag att kolla nästa inkommande attack på byn jag skickade hjälten till så det kom typ 200 trupp och dödade den 10 min senare. Det blev till att ta fram en ny hjälte (Gk)och gulda upp sällskap (Gk) till den. Jag har usel erfarenhet av nya klena hjältar så inte ville jag skicka den ensam och se den snubbla på tröskeln och slå ihjäl sig. Det gick med typ 10 min tillgodo. För även om jag ansåg att det var fejks mot hs så ville jag inte chansa på ögat. Det var som sagt snyggt gjort.

Att få ur killarna på kontot något om detta visade sig I stort sett ogörligt. Robin har varit online så lite och mest har vi smågrälat när vi stött ihop. Janbanan fick jag ur detta innan han drog på en veckas semester:

Attackerna mot Studio skedde för att man måste markera mot sådana ondsinta varelser!

Erik var naturligtvis förkrossad men har ändå varit den som hängt på när jag försökt få ordning på kontot igen.

Och precis när jag är klar med tidningen kommer Robin och jag får detta:

Genom hela rundan har vi lirat aktivt och ambitiöst dock har det förekommit små misstag här och där. Men sen igen kan man alltid ha större offar, farma mer, det finns alltid något aspekt man kan förbättra sig på. Så förövrigt tycker jag att kontot var lyckat. Studio är vassa behöver inte sitta och förneka det, det tog två av våra största offbyar samt stora diet i extremt välplanerade och syncade anfall. Min reaktion på detta, jo det var i princip att ge upp, jag känner i nuläge att jag kan lägga denna tiden på tex mina studier istället.

Fras/Panthera

Safiren: Berätta för mig om hur du och janbanan beslöt er för att gå på S54 tillsammans med 176, Disney och NÖN,
    Fras: nån vecka innan Speed startade så gav jag lite förfrågningar på om folk är sugna på kriga lite iställetför att fokusera på EndGame..
    Fick lite napp på gamla bekanta, som i sin tur fick napp på sina polare osv.. V.V. skapades..
    V.V. skapades helt utan bekantskap med övriga allianser som beblandade sig emot Studio54, detta kom under rundans gång.
    Jag hade iofs berättat min idé för den person inom 176 som jag haft kontakt med titt som tätt de senaste rundorna.
    Han gillade det, men mer vart det inte utav det, förens lördagen 29/1 som jag fick förfrågan från min 176-kontakt om vi i V.V. var sugna på bomba lite.
    Jag gav ut förfrågan till väl valda i alliansen som jag visste hade lite off att bidra med, Callidus, Panthera och Sleeping Beauty var det som nappade..
    V.V. fick planera sin aktion på egen hand, hur Disney, 176 och NöN gjorde har jag inte den blekast om, har inte haft kontakt med dom om någon gemensam offaktion..

Safiren: Sedan kom en motoffensiv från studion, varvid det förlorades en stor diet. Även om jag inte bott på kontot så hade jag ställt mig frågan varför alliansen inte fann det värt att deffa upp den?
    Fras: Att Studio54 skulle ge tillbaka fanns ju givetvis med i bilden, alla som ställde upp på detta visste om konsekvenserna..
    Att den Stora Dieten inte deffades kan jag inte besvara tyvärr då jag ej var online under den tiden som attacker ramlade in emot den nämndas by.
    Men fler än jag inom V.V. hade MM funktion och visste om vart vi kunde plocka deff, varför det ej kom deff kan jag som sagt inte besvara..

Safiren: TC har mobiliserat sina medlemmar ett flertal gånger under den senast veckan mot olika medlemmar av VV. Kasbfakkas har raderat. Eftersom studion och TC sammanföll, enligt uppgift oavsiktligt, mot Callidus, orsakades det stor skada även där. Hur gick det för övriga alliansen?
    Fras: Om TC och Studio54 sammarbetat vet jag ej, tror dock inte det då Studio54 är i en helt annan liga än vad TC någonsin kommer spela i..
    Men TC var en lätt match, för lätt.. Därav så tunnades det ur automatiskt från V.V.´s sida med offensiver.
    Vilket gav TC andrum och sporre att ge igen på V.V. vilket dom gjorde mer gemensamt än vad V.V. gjorde emot dom..
    Instant Karma, Kasbfakkas, Dumhest och Callidus är väl det som lidit mest utav TC´s bravader
    Instant Karma och Kasbfakkas skulle jag vilja säga är de konton som lidit mest, IK av förklarliga skäl då det varit utan spelare i 3-4 veckor typ..
    Kasbfakkas fick helt sonika inte tillräckligt med support med deff. Dumhest och Callidus fick lite törnar, men så som jag förstått så var det inte direkt livshotande för kontots framtid som för de övriga..
    Utöver de ovannämnda vart såvitt jag vet ingen drabbade mer utav TC, än så länge..

Safiren: Javisstja, följdfråga på TC. VV hade när kriget började 17 medlemmar och är nu nere i 9. Även om TC fått mycket stryk ser de ut att ha haft en viss framgång?
    Fras: TC - V.V. var 140 vs 17 i starten.. idag är ställningen på spelare 110 vs 9.. varav TC fått in en heldel nya, vilket V.V. inte fått..
    Oavsett vad, så skulle jag idag säga att V.V. gick vinnande ur striden då vi sänkte TC mer än vad dom sänkte V.V.
    men framgång för båda lägren givetvis, men V.V. ett strå vassare, då vi tog hvuudstäder, offbyar osv osv medans TC tog simpla resursbyar.

Safiren: Det låter som om du tycker att kriget mot TC är över??
    Fras: För min personliga del är TC ett avslutat kapitel..
    Safiren: Ok, kommer det ut nått officiellt krigsavslut då?
    Fras: även om V.V. skulle rent diplomatiskt gå ut med att säga att kriget är över, så kommer inte TC släppa det tror jag..
    Så att säga att det är över lr inte får stå för varje enskilt konto.
    Safiren: Är inte det en form av kapitualition?
    Fras: Öppen tolkningsfråga tycker jag.
    Vi inom V.V. vet vad vi åstadkommit och varför vi avslutat offensiverna emot just TC.

Safiren: Nu har jag hört att du viss varit ute och rört på dig igen och gjort skäl för alliansnamnet?
    Fras: Japp, våra offar behövde luftas, stått galet förlänge av olika skäl =)
    Safiren: Din luftade off då som inte kom hem igen? Mot ! som visst har blivit lite irriterade?
    Fras: Eftersom att Studio54, !, ?, EDDHS och VIP samarbetar så föll det i min natur iaf att fakea och köra skarpa emot diverse folk inom dom allianserna..
    Vi körde ju emot s54 förra helgen, så lika bra o sparka lite till på dom i min mening då dom ändå låg lite nere..
    Lyckades riva 1 ½ HS till fälten iaf, samt vägga en off utan skada typ hos försvararen där jag tom IGMade försvararen och gratulerade för snyggt deff, han hade verkligen ett jädra fint försvar i mina ögon så sånt ska berömmas!
    ! kör just nu lite emot oss ja, klart det sticker om det kommer en liten lirare o kör offensiver emot dom o låter dom ligga sömnlösa efter en blöt krogkväll =)

Safiren: Till sist, hur ser det ut på servern? Vad tror du kommer att hända framöver?
    Fras: Herman vart sporrad av de offensiver som gjordes emot honom, så han har öppnat plånboken och guldar sönder sitt konto såsom de senaste rundorna, sen ser han sig som vinnare av någon anledning..
    TP kör sitt race vad gäller EndGame och är de enda jag tror kan vinna detta, svårt att se någon annan allians än TP som vinnare denna runda..
    Övriga allianser har inte den supporten som Chang skrapat ihop i vanlig ordning..

Safiren: Jag ber att få tacka. Det här behöver bara kosmetikaredigering. Kan du läsa igenom och godkänna?
    Fras: Sure, ser okej ut =)

Och vad har jag för åsikt då om detta hastigt påkomna krig som jag inte visste något om innan det var ett faktum. Jag kan väl tycka att rent taktiskt så var det väl inte så lyckat. För Callidus del resulterade det inte ens i 1000 offpoäng och sedan ett halvt demolerat konto pga för lite deff. Var det värt det? Nej. Men för servern var det roligt att något hände, att några gick ihop och gav sig på den dominerande alliansen med alla följdverkningar. Äntligen hände det något rejält i de östliga kvadranterna oxå.

Rapporterna som följer nedan har jag gjort mitt bästa att jaga godkännande på. Bara det har tagit en massa tid. Kommentarerna jag fått in är av det kortare slaget.

Jag har säkert missat en del rapporter som hade varit intressanta att få med, endera beror det på att jag missat att spara dem när jag sett dem eller på att jag inte hunnit få godkännande för dem. Har jag fått med någon icke godkänd rapport av misstag ber jag er meddela mig så jag kan rätta till det.

Inte har jag väl heller lyckats belysa detta ur alla önskvärda synvinklar och det får jag be er ha överseende med. Skulle jag fått det här bra så hade jag behövt vara hemma från jobbet en vecka.T ex så har jag inte med några rapporter från TC, tyvärr. Inte hunnit med att snacka med dem heller.

Innan jag börjar radda upp rapporter så vill jag tacka så mycket för det jobb ni lagt ner på att samla ihop rapporterna åt mig.

Sen är frågan om alla länkarna kommer att funka. Vi får väl se. Jag får laga dem allteftersom annars. Jag måste oxå erkänna att jag har ingen koll på om det finns dubletter med. Sorry isf.

Callidus

A02 Vincent Vega
    Kommentar: Jag hade i princip slutat spela, vv nollade min hq men vi såg inget värde av att deffa upp den av ovan anledning.
    http://speed.travian.se/berichte.php...84556|2f295fb2
    http://speed.travian.se/berichte.php...84573|4c683c98
    http://speed.travian.se/berichte.php...84575|dba583b6

Random byar
    Dior
    Kommentar: Borttappad.

http://travian-reports.net/se/report/100280580be
    http://travian-reports.net/se/report/100213ca437
    http://travian-reports.net/se/report/1002844bf6a

http://speed.travian.se/berichte.php...48033|08cc4b66
    http://speed.travian.se/berichte.php...48035|f37c446b
    http://speed.travian.se/berichte.php...52513|a3d44d18
    http://speed.travian.se/berichte.php...42226|fa2f8be6

A04
    Sickboy
    Kommentar: Självklart får du ta med denna fulländade operation i nyheterna. Är ju roligt om folk får se hur en perfekt genomförd operation går till.

/ C
    http://speed.travian.se/berichte.php...42231|3fb75cf7

A04 Vincent Vega

http://speed.travian.se/berichte.php...28292|bbb2b162
    http://speed.travian.se/berichte.php...28923|01950978

-_-
    Kommentar: Och det här var den intervjun jag blev så ledsen över att jag tappade bort. Jag har försökt återge den i stora drag i inledningen, men det blir ju inte lika bra *snyft*

http://travian-reports.net/se/report/1030162d9a1

Eftersom jag fick en ledig dag från kontot medan vi begrundade följderna så ägnade jag den tiden åt att försöka få tag på rapporter från vad det nu var 176 hade gjort som VV stöttade. Det resulterade så småningom i följande lista:
    176
    Kommentar: Ni kan tolka rapporterna som ni finner bäst för att skriva nyanserade och läsbara nyheter för alla parter.

Alkohol (offby):
    Nej kör på du , vi har inte rapporterna kvar
    http://speed.travian.se/berichte.php...00435|93fe47c3 svep
    http://speed.travian.se/berichte.php...00437|007b9a26 sänkt loj
    http://speed.travian.se/berichte.php...00472|8677cd51 övertagen

VincentVega (hs, även offby):
    http://speed.travian.se/berichte.php...95035|4d2cdcd4

Senil:
    Nja ingen kommentar! Fy fan! Haha
    http://speed.travian.se/berichte.php...82930|3ffdff31 + 8vågor
    http://speed.travian.se/berichte.php...93909|7455bc3f + 8vågor

Disco Diva:
    Sure.
    http://speed.travian.se/berichte.php...30185|997e5c8c
    http://speed.travian.se/berichte.php...86867|9eb7e533 (offby)
    http://speed.travian.se/berichte.php...87516|09e66f36 (offby)

Carla:
    No comments, lugnt att använda rapporterna.
    http://speed.travian.se/berichte.php...73942|e68585b6
    http://speed.travian.se/berichte.php...75458|46ae1b15

Elof:
    De är ok att använda
    http://speed.travian.se/berichte.php...03221|00da6f7a
    http://speed.travian.se/berichte.php...15591|9c7cb7d3
    http://speed.travian.se/berichte.php...40668|34e50924
    http://speed.travian.se/berichte.php...52479|3d32881d + 8vågor
    http://speed.travian.se/berichte.php...93870|e57641c9
    http://speed.travian.se/berichte.php...42644|782f74e6 + 8vågor

Dior:
    Bara å visa,,, han som kommenterade tidigare spelar inte längre,, Jag har tyvärr inget å säga om de anfallen.
    http://speed.travian.se/berichte.php...53071|a01f272a + 9vågor
    http://speed.travian.se/berichte.php...51994|56dfe74d + 10vågor (inget svep)
    http://speed.travian.se/berichte.php...49983|b635c82a + 10vågor (inget svep)

De omutbara:
    Vi kommer att lämna in våra rapporter till berörd part för vidarebefodring till dig, lämnade dom inte in vågorna jag mellandeffade?
    Dagen efter va roligare för oss ^^
    Ja de ska väl gå bra.
    http://speed.travian.se/berichte.php...69771|031dc7b8 + 6vågor (hs)

Pacman:
    Gör du så … Kommentar hmmm vad skulle det kunna vara, mindre viktig by typ
    http://speed.travian.se/berichte.php...61574|a3412407

Senast redigerad av Safiren den 11-02-09 klockan 02:25

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v14 del 3

I dagens nummer!

# Del 1
    – Safirens spalt
    – Allianserna förr och nu - försenad

# Del 2

# Del 3
    - Forts
    - Topp10
    - Ny tävling

Forts från del 2

För nästa omgång rapporter ber jag att få tacka Psyche för redigering och sammanställning.

176 vs Psyche

Hela 176 mot en by där Unika Titanskorna en gång stod,
    fanns vid attackernas tillfälle endast en liten skavd farmoff på runt 5k kvar:
    http://travian-reports.net/se/report/102964b18d7
    http://travian-reports.net/se/report/102954d2318
    http://travian-reports.net/se/report/10295373682
    samt ett antal vågor, mellansvep samt stammisar gick samma väg innan:
    http://travian-reports.net/se/report/1029552c3b8

En hästoff som även den nötats bra fick dock låta sina kvarstående 12k gå upp i rök
    http://travian-reports.net/se/report/102959d6f0d

Supportväggning:
    http://travian-reports.net/se/report/102963279be

Supportbombningar:
    http://travian-reports.net/se/report/102956e23ae
    http://travian-reports.net/se/report/10295786554
    http://travian-reports.net/se/report/102960c17ec
    http://travian-reports.net/se/report/1029662e1b4
    http://travian-reports.net/se/report/10296747b45

Studion vs 176

http://travian-reports.net/se/report...41,1027875f02b - offby
    http://travian-reports.net/se/report/102800bdb24 - huvudstad

http://travian-reports.net/se/report/10279495453
    http://travian-reports.net/se/report/102797f17d1
    http://travian-reports.net/se/report/1028632aac9
    http://travian-reports.net/se/report/1028648e7a2
    http://travian-reports.net/se/report/102865d07ec

http://travian-reports.net/se/report/102914edca8
    http://travian-reports.net/se/report/102918eba2b
    http://travian-reports.net/se/report/102922b33ef
    http://travian-reports.net/se/report/1029242da77
    http://travian-reports.net/se/report/102925a9244
    http://travian-reports.net/se/report/102926f4b0d
    http://travian-reports.net/se/report/10292765259

http://travian-reports.net/se/report/102774cad3e
    http://travian-reports.net/se/report/10277619673
    http://travian-reports.net/se/report/10277939c3e
    http://travian-reports.net/se/report/10278155e26
    http://travian-reports.net/se/report/10278835760
    http://travian-reports.net/se/report/1027901045e
    http://travian-reports.net/se/report/102789b9449
    http://travian-reports.net/se/report/10279124bfb
    http://travian-reports.net/se/report/102792e659e

Topp 10

Jag har glömt bort att I tid be någon hjälpa mig med det här och som vanligt tycker jag det är svårt att skriva något vettigt. Så det får väl bli det vanliga GRATTIS! till alla som tog vimplar och medaljer. Notera att jag lyckats komma ihåg att ta prints i rätt tid två veckor I rad ^^

Aja, en viss tillfredsställelse fick jag av att se att jag lyckats bygga upp kontot igen innan veckan tog slut. Synd bara att jag inte noterade det förrän jag skulle ta prints, då hade jag sett till att ligga på plus.

V 13 Topp spelare

V13 Topp allianser

V14 Topp spelare

V14 Topp allianser

Tävling

Som jag väntat mig fick jag inga svar på den förra tävlingen. Jag tror det bara är på slow folk har tid att fullfölja sin önskan om tävlingar med att delta i dem. Jag skrev aldrig ner den rätta raden själv och tänker inte forska i det heller.

Istället ger jag er en ny utmaning. Eftersom killarna var så frånvarande och kontot var så demolerat så passade jag på att bygga om kontot varvid jag döpte om alla byar för att få dem i en viss ordning.

När jag var färdig kom jag på att det bara var de på kontot som kunde läsa vad jag skrivit. Bynamnen bildar nämligen en liten story. Meningarna är kanske inte så där jättejippee men det får ni ta *skratta*

Att ge er en ledtråd är att göra det för enkelt,tycker jag då. Är det någon som gör sig omaket att ge sig på det och vill ha en ledtråd så fråga efter det i Kommentarer.

Så tog detta nummer slut, ett annorlunda nummer. Tycker ni att det är för lite intervjuer så vill jag påminna om att ni ibland klagar över att det är för många. Den försenade biten kommer enligt Filosofiskt motto (se sidfot).

- - - - - - - - - -
    Vill ni komma med egna åsikter och kommentarer? Kontakta någon i redaktionen så kanske just ditt uttalande eller din rapport kommer med. Detta var ett nummer av Filosofiska Nyheter för sez10.

Nytt blad varannan Tisdag klockan 22.00, ehmm... Edit: Den kommer när eller kanske lagom Filosofiskt inte alls.

Redaktion och Ansvarig utgivare: Safiren

All Rights reserved

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v15 del 1

NR 14 sez10 v15 Tredje Årgången

I dagens nummer!

# Del 1
    – Allianserna förr och nu och inför EG

Och så många delar som det går åt pga alla kartor.

Allianserna förr och nu och inför EG

Allianserna förr och nu.

Nu när jag äntligen kommer igång med det här så utgår jag från Topp10-allianserna v 14. Undrar vilka av dem som fanns v2 när allianserna började formera sig? Så jag tar med de kartorna oxå. Jag har ambitionen att hålla det här på en sån nivå att jag hinner bli färdig före EG och inte börja på något som kan ta ett par veckor. Det är alltid problematiskt här på sez där allt går så mycket snabbare än på slow och #nyheterna” får inte bli inaktuella. Det var främsta orsaken till att jag gav ut FN förra veckan trots att den inte var färdig. Vem som fått stryk är sällan aktuellt länge.

En övervikt åt NÖ-hållet blir det. Det är synd att min redaktion ballade ur och inte orkade hela servern. Men det är väl med det som med kontona. Folk lägger ner av diverse orsaker. Speed är så hetsigt så det är svårt att hinna med överallt och ta åt sig all informatio. Planen var att ha någon som kunde hålla ett öga på vad som hände i varje kvadrant. Och det gick ju iaf halva servern. Det krävs en hel del envishet för att få ut FN varje vecka – eller varannan som det varit under andra halvan. Så ni får hålla tillgodo med vad jag har lyckats/hunnit samla ihop även om det inte är så heltäckande som man kunde önska.

Det är bäst att jag påminner om att det här som vanligt är en massa spekulationer från min sida och inte ska tas på blodigaste allvar.

Allianserna däremot är mer stabila och hinner sällan ändra sig mycket på en vecka. Det mest remarkabla som hänt sedan förra numret är väl V.V.s snabba fall. Men mer om det nedan. En uppstickare värvar folk till EG, Satans Rock Fest. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg..

Safiren

NÖ +/+

NÖ har tillsammans med IAPS och allierade de flesta på Topp10-listan så jag börjar där. The Crash och TP-AAA fanns med v2, nu har även AAA-TP tagit sig dit. Intressant att notera är att det finns en IAP med DGDF likaledes ”nykomling” på topp10. Med fyra allianser på Topp10 får det här väl betraktas som det största blocket.

Och så har vi den andra delen av TP som växt sig upp på Topp10.

Genomgåemde när det gäller alliansernas placering den här rundan är att väldigt få har flyttat ut jämfört med förra. Det är betydligt tätare på starka allianser I centrum.

De flesta allianser samlas i samma kvadrant runda efter runda, jag tror att det gör att spelet stagnerar.

Den främsta alliansen i NÖ är TP. Tillsammas med sina allierade – och det finns det många,

Allians:
    TP-AAA
    DDD-TDW
    PPN
    N.E
    Vaf
    TP2-AAA2
    AAA-TP

IAPs:
    DGDF
    CrashII
    TheCrash
    Ohhh
    I krig mot:

Övriga intressanta allianser i NÖ är:
    SG
    Klostret
    VV
    Satans Rock Fest

Artefakter: TP-blocket 4 st små arkitekter, 2 små skor, 2 små dieter, 2 små förvirringar, liten dåre. 2 stora arkitekter. Stort öga, stor bygg.
    Satan: små skor, 2 små tränare. Stor förvirring, stor bygg. Unika arkitekten.
    VV: litet öga. Stor tränare.

Jag önskar jag hunnit med att kolla upp hur artefakterna vandrat. Det finns en hel del intressant att hämta där. TP har många AF. De har lagt beslag på många arkitekter. Jag skulle tro att de gärna hade velat ha någon tränare, att sakna sådan gör det svårare att få ihop tillräckligt med släggor för att skicka mot motståndarnas VU, bland annat. Små byggplaner saknas oxå, nog så nyttiga när det gäller att kunna lagra vete över natten och för vetet vid deffning. Den stora är jobbigare att flytta runt.

Kommentar: Redan innan sez10 hade startat sas det att den som borde få vinna den här gången var Chang med TP. Under serverns gång har jag fått höra det igen. ”Det är Changs tur nu”. Och hur ser läget ut då? Min erfarenhet av den här typen av allianser är att de alltid ligger bra till men sällan når ända fram. Enligt min mening för att de ofta jobbar på i samma spår med mängder av allierade och sällan förnyar sig när det gäller strategi och teknik. En annan fara i en allians som går på rutin är att ledningen blir passiv. Nu verkar ledningen i TP ha ett gott grepp om vad som krävs i form av organisation och en stark kärna av medlemmar. Helt klart är de inställda på att vinna.
    TP satsar mycket på diplomati och det verkar vara effektivt. Nu har inte jag sådan där jättebra koll, men visst lyser de flesta andra allianser med en märklig frånvaro av attacker mot TP?

Det inofficiella kriget mot SG och KLOSTRET där till en början SG lyckades deffa bra mot TP har långsamt nött ner dem. Trots detta står de fortfarande. Vi får se om de orkar servern ut.

Kriget mellan V.V. och Crash har tagit en annan vändning. Crash som av en viss elit betraktas som en farmallians hade i början inte mycket att sätta emot V.V.s framfart. JerryViking, offgeneral i Crash har dock lyckats samla sina små oerfarna medlemmar till en ilsket stingande myggsvärm. Övning ger färdighet och med en accelererande hastighet faller medlemmarna i V.V. och deras vinge WM ifrån. Mycket beror på något som tyvärr är vanligt, ledningen i V.V. föll ifrån. IK-kontot som TC berömmer sig av att ha demolerat må kännas som en stor seger för TC men eftersom kontot varit obemannat under en längre tid har det inte varit speciellt svårt att åstadkomma. En bidragande orsak anser jag är att V.V. inte har lyckats freda sin deffally och att V.V har varit för oorganiserade, för många starka profiler som går sin egen väg. Det är dock roligt att se att en ally med oerfarna spelare klarar av att stå emot ett gäng erkänt skickliga spelare, även om mycket beror på omständigheter – men så är det ju i spelet.

Så har vi en uppstickare inför EG. Satans Rock fest som många har utgått från skulle samarbeta med TP men som nu vill starta en egen EG-ally och därför skickat ut en massa värvningsigm. I skrivande stund har han fått in två medlemmar. Sånt här brukar sällan fungera men lär väl ge oss en del intressanta följdverkningar. Vad har han lyckats bygga upp där ute i lugn och ro?

Den här gången har jag skickat ut mina kommentarer kvadrant för kvadrant och bett om egna åsikter. Jag är bortskämd med att de flesta av svarar, så även denna gång. Det är möjligt att en del svar inte hinner in innan jag är klar. I så fall kompletterar jag med dem senare.

Safiren

Chang/TP-AAA

Jag tycker du själv får stå för din analys som enligt mig nedvärderar den utveckling som finns i TP.
    Alltför många tror sig veta allt för mycket om TP...och alltför många är självutnämnda analytiker av andras strategi och taktik. Självklart kan jag inte avslöja vår "röda tråd" men att det är vår tur att vinna är inget vi sitter och väntar på precis.
    TP får vara sin egen lyckas smed. TP har en utmärkt ledningsgrupp och att vara flexibel istället för statisk i ledningsarbetet ser jag som en självklarhet. Det är inte bara andra allianser och spelare som utvecklas och det faktum att många både söker sig till oss som spelare och allierade tyder inte på att det vi gör är att följa samma spår. En sanning med modifikation dock....TP är känt för sin starka sammanhållning och ett starkt medlemsengagemang...och så även denna runda.

Hobban/SG

Det är ju inte TP som malt ner oss, om vi nu är nermalda. Vi tog ju en hel del färska deffpoäng förra veckan igen så uppbart är att vi fortfarande lever. Crash har ju en stor del i att vi har den deffrank vi har, dom har gjort mkt av arbetet. Det var också tack vare det som VV fick hålla på som dom fick till en början, Crash var upptagen av oss....inte så att dom inte kunde mobilisera off...den vara bara på annan front. Dessutom tycker jag dom nog att dom skötte det ganska fint mot oss. Äras den som äras bör helt enkelt

Jag måste få skryta lite över "mina" spelare också. Jag hade lätt kunnat rekrytera in nya gröna spelare och sett till att fylla på med spelare i en snabbare takt än vad det fallit ifrån men avstått. Delsf ör jag tycker det är att utnyttja gröna oerfarna som förhoppningsvis istället har hamnat i en allians där dom fått en chans att lära sig spelet och tycka om det, inte bli sönderbombad eftersom tp hela tiden siktat mest på småspelare. Och de som varit med oss hela vägen är fantastiskt tappra, inte ngt tjafs och gap om deff utan man tar det med en klackspark och hjälper varandra så gott man kan. Och just ja, att jag inte valt att rekrytera är också att jag tycker det är vår kamp och lite kul o se hur mkt vi kan stå emot och räkna med att vi är några som kommer slå händerna i kaklet … och det här är inget beslut jag tagit själv utan alla är överens om att hålla det litet.

Jerryviking

Tjena! Har inga direkt invändningar förutom detta med IK,mycket har sagts med lite livlig fantasi på forumet från V.V håll men om någon från TC sagt att vi ligger bakom IK´s fall så får det stå för den personen, några plockade ett fåtal byar för honom bara och en slog ut halva hans off, det är inget man kan skryta över.
    Sen har vi aldrig tackat ja till ett officiellt krig,vi har bara försvarat oss.
    Om SG kan jag säga att dom har kämpat hedervärt då många varit på dom, vi gick ut hårt mot dom men släppte det när vi kände att dom inte var något hot längre, i samma veva så förklarade V.V krig så vi koncentrerade oss på det då.

Senast redigerad av Safiren den 11-02-18 klockan 01:44

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v15 del 2

SÖ +/-

Det är dags att ta en titt på nästa kvadrant på kartan. Där finns det två allianser med på Topp10, ! och DGDF, v2 fanns det ingen med. Studio 54 låg på Topp10 ett bra tag men har åkt ner lite. Nu ska man kanske inte lägga så stor vikt vid placering eller inte på Topp10, det finns så många andra faktorer att ta hänsyn till. Men jag måste begränsa mig för annars skulle det här ta en månad att få ihop.

Sen jag började skriva det här har en del hänt. Men jag väljer att inte ändra I mina kommentarer. Jag tar upp det i sammanfattningen istället.

Arkitekter: Studio54 (inkl VIP): 2 små ögon, liten tränare, liten bygg, liten förvirring, liten dåre. Stora skor, stort öga, stor diet, stor bygg. Unika ögat, unik diet.
    EDDHS[E]. 2 små dieter, liten tränare. Unika skor,
    176: små skor, liten dåre. 3 stora förvirringar.
    !: liten bygg. Stor diet, stor tränare,
    Ally: liten dåre.
    Rädda: Unik förvirring.

Man får ju säga att det finns gott om starka AF i denna kvadrant. Jag har medvetet lagt även EDDHS[E] här även om tre av dem ligger i SV. För att vara en allians där hälften av dem påstår att de knappt loggar in på kontot så verkar det finnas mycket som behöver vete ^^

Kommentar: Den här kvadranten har det inte hörts så mycket ifrån, de har varit återhållsamma med information.! har så småningom visat sig inhysa vår söte norrman som friskade upp spelet förra rundan. Den här gången har han hållit sig mer i skymundan. Det ska bli intressant att se vad de hittar på när det är dags för EG. Det finns inga officiella bindningar i profilen.

DGDF vet jag faktiskt inget om annat än att de tidigare hette VBPL. En allians som jag antog skulle bli farmallians till S54 men som verkar ha överlevt och stadigt växt. Inga officiella bindningar här heller.

Man kan väl gissa att de här kommer att ta VU båda två.

Studio54 som har haft en så hög svansföring har blivit mer lågmälda på sista tiden. Även om de påstår sig inte ha lidit någon större skada av attackerna mot dem förra veckan så har antalet spelare minskat på deras konton vilket i sig ger en lägre aktivitet. Något som händer i många allianser vid den här tidpunkten på servern. Det har ett par gånger föresvävat mig att sådana här alliansbildningar av vad jag brukar kalla ”tokuta germaner” som har mer som mål att kriga än att vinna servern – och därigenom saknar ett gripbart mål – har lättare att tappa folk än de där det finns ett uttalat mål att samlas kring. Men återigen, det finns så många andra faktorer som t ex den stadga som erfarenhet ger och den finns det ju gott om i studion. När det är dags att ”bestämma” vem som ska vinna servern så ska det bli intressant att se vad S54 har för åsikt om saken.
    Den lilla alliansen till antalet men stora i pop, 176, visade så småningom färg och gav sig på Studio54, vilket fick dem att raskt bli mindre, men förmodligen har vi inte sett det sista av dem än. Med reservation för att de får för sig att pensionera sig lite raskt.
    SÖ är en kvadrant utan officiella diplomatiska bindningar. Vi vet nu att det inte råder någon kärlek mellan S54 och 176. Mellan S54 och ! har för det mesta relationerna varit försiktigt avvaktande från båda håll och DGDF har bindningar till TP-blocket vilket syns i TPs profil om än inte i deras egen.

Safiren

Här väntar jag fortfarande på att få in kommentarerna.
    Och nu kom en *ler*

Bröderna Djup/DGDF

Har svårt att förstå varför den genomgående åsikten om DGDF är att vi skulle vara en farmallians.
    Vi har funnits som allians under 8 sez rundor och, sez 4 undantaget, alltid stått med fanan högt när rundorna slutat.
    Vi har aldrig blivit sönderfarmade någon runda.
    Visst, vi har haft dåliga starter ett par rundor, men det har löst sig under resans gång.
    Kan vårt rykte måhända bero på att vi har en annorlunda spelstil?
    Vi ligger alltid lågt, lägger oss oftast inte i krigen utan sitter o myser i vårt lilla hörn av kartan.

De som inte finns kvar på Topp10

Eftersom det inte var så många bilder I den här kvadranten passar jag på att lägga in de som fallit ner.

DBA var den alliansen (inkl vingar) som Herman använde sig av för att poppa. Nu har han gått vidare till TWO. Ihopp om att det finns tillräckligt med deff där?
    H-Master var alldeles för utspridda för att kunna bli något annat än en farmallians. Stora i början pga sitt antal men långsamt krympande eftersom de inte klarar av att stå emot de större.

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v15 del 3

SV -/-

Så tar vi ett steg åt väster där NÖN och eVil håller till. Båda två fanns med på listan v2 och dessutom en NÖNvinge.

Här har det varit hård kamp om herraväldet i området. Evil bildar en kil in i NÖN som pressats ut mot kanterna av kvadranten. NÖN ligger bra klämd där mellan eVil och studion.

NÖN samlade på sig många medlemmar I början vilket gjorde att även vingen låg på Topp10.

Allians:
    =A-NöN=
    =[NöN]=
    =[NöN1]=
    IAPs:
    Double E
    Disney
    I krig mot:

Allians:
    eVil
    666
    LMO
    14A-A41
    Enix 2
    The Enix
    liVe

IAPs:
    AB2
    [E]AB
    AAA-TP
    T K
    D

Arkitekter: eVil-blocket: små skor, litet öga, 2 små tränare, 2 små bygg, liten förvirring, 2 små dårar. Stor arkitekt, stora skor, stor diet, stor tränare.
    CG: liten diet. Stort öga.
    NÖN: litet öga, 2 små dårar. Stor arkitekt.
    Evil-blocket har samlat på sig fler artefakter än jag var medveten om. Allt som behövs för att satsa på EG. Jag undrar om det är medvetet att NÖN har avstått från detsamma.

Kommentar: NÖN var rätt sturska i starten och försåg oss med många goda travianäventyr. Det innebar att de drog på sig uppmärksamhet från många håll och de blev illa åtgångna ett tag. Vid det här laget lär de ha byggt upp sig igen och med den mängd erfarenhet som finns där så ska det bli intressant att se dem under EG. Med en IAP med Disneyblocket har de två huvudsakliga fiender kvar, med Studio 54 på ena sidan och eVil på den andra lär det till att de har byggt mycket deff till sitt blivande VU.

Evil har i vanlig ordning knutit vänskapsband med många allianser. Något som har både fördelar och nackdelar. Under EG finns det många som kan skicka deff och resurser men under tiden före finns inte samma tillfällen att öva krig och att växa genom farmning. Just den här servern då har det funnits rikliga tillfällen till att öva medlemmarna i både försvar och anfall genom NÖNs existens. Jag tror att eVil får svårt att upprepa sin seger från förra rundan.

Tittar man på off och deffranking så ser NÖN ut att ha ett bra övertag spec på deffsidan där eVil ligger rätt långt nere. Även om man tar i beaktande att NÖN fått många av sina poäng från annat håll så tyder det på att NÖN är det starkare laget. Men man vet aldrig, det kan svänga fort i det här spelet.

Safiren

Kardac/NÖN

Med facit i hand är det S54 som är det större hotet där även om de är få. Som spelare är de flesta av dom duktiga. eVil har väggat off på off på off hos oss i många konstiga manövrar, så rent tekniskt sett är de inte lika stort hot, även om också de kan bygga många trupper.

Vad som helst kan hända, må mest råvaror och deff vinna VU.
    Fast vi har nog inte tänkt sluta fightas för denna server ännu, det var ju riktigt kul att bomba både här o där så det skall vi fortsätta med så länge vi orkar.

Joooe/eVil

I dunno much of how eVil ended up in the so called war against NöN. I was away and then I get back online to hear this delightful news. I have a feelin’ that the primus motors that started this war have now left eVil though so can’t ask ‘em the reasons and the king idea behind it …but anyways lil’ action is always good cos this is after all a war game not simcity.

Yeah it’s a double edged sword with many allies. Durin’ the game you don’t have that many to farm or take towns but in EG you have more to send deff and resources. NöN well they bombed some we bombed some they have taken towns we have taken towns from ‘em too….both alliances still exists.

Last rounds winning was bit of a luck too for some reason I decided to check our VU and saw wow level 99 is queued level 98 getting’ ready in seconds so I checked ‘round fix resources and the annoyin’ crop was gone in split second but then my co logged in and I wrote her empty our towns from crop so I can start level 100 cos I heard we are losin’ our other BP which happened like 10 minutes later and after winnin’ we heard that a hammer missed by 6 minutes… as you see sometimes it’s a bit of luck you need to win…anyways sorry for all whose hammers just burned home due super fast EG.

About the rank lists I think only rank horny less experienced players stare at ‘em with eyes gloomin’.
    cos most don’t understand the mechanics behind the points. Human mind is simple on listin’ things the one that is #1 is for most automatically the best.

But what comes to the off and deff lists there applies the ugly truth.

A lie…a fat lie…statistics.

The deff points it depends how big off you wall like this simple example shows....
    there comes off size 500k ...you have deff wall of 3 million = you get 500k points
    there comes off size 400k ...you have deff wall of 5 million = you get 400k points.

Which has more deff ... well the one that had 3 million cos he gets more points.

So as you say NöN has gotten others that attacked ‘em as well not only eVil and to me it seems that NöN has just drawn bigger offs hittin’ to their deff walls…
    then if the NöN deff is bigger than eVil deff … no one knows except the travian gods

Off list it’s ‘bout same doesn’t really tell who is actually the best warrior out there
    you blast a not so deffed town to atoms you get lil’ points or no points if they use autoduck.
    Y.ou hit a big off in the deff wall you get a lots of points ... dunno which is smarter blast town or wall off =/
    Ofc if the ally coordinates a big off action that someone hits wall and rest break thru with cattas it’s good… but I seen some not so experienced players sadly sendin’ their off in single man kamikaze attack to some capitol and later brag of how much points and rank climbin’ they did on off list and ain’t they good off players now blabla….like GAAAAAAAH it was just pure idiotism a total waste of troops if no one followed with cattas waves and sadly most only stare the list and make the narrow sighted assumptions the #1 is always best and keep on wallin’ their troops in order to gather lots of off points to get “respect” on bein’ in top of the off list…

The robber list is only one that works in the way that the #1 robber is for real the best robber .

The climber list …well who cares of the pop list except Herman winner of sez8 and 9.

And in the end a tip to climb up fast on off and deff list
    wall your off on your own deff (Al-Qaida) and WOHAAAAA you are respected big warrior cos you're #1 on those lists.

Joooe the Finnish warrior

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v15 del 4

NV -/+

Så var det dags för den sista kvadranten. Tre allianser på Topp10 här, samma som v2 och ändå har de legat i luven på varandra från början.

Disney avvaktade ett tag med att offentliggöra sitt namn även om det inte var oväntat med tanke på hur konsekventa medlemmarna varit I valet av namn på sina konton.

Om det här är samma vinge som då låter jag vara osagt. Det har möblerats om ett par gånger.

TWO ser lite delat ut på mitten så det är väl där Disney är starkast.

Allians:
    Disney
    Double E
    IAPs:
    =[NöN1]=
    =A-NöN=
    =[NöN]=
    I krig mot:
    TWO I
    TWO E
    TWO D
    TWO

Allians:
    TWO I
    TWO D
    UA
    T.V.
    F.E
    TWO
    TWO E

IAPs:
    -

I krig mot:
    -

Arkitekter: Disneyblocket: liten arkitekt , små skor, litet öga, liten diet, liten bygg, 2 små dårar. 2 stora skor, stort öga, stor diet, 2 stora tränare, Unika tränaren, unik dåre.
    TWO-blocket: liten bygg, 2 små förvirringar. Stor bygg, stor förvirring.

Även i den här kvadranten har en allians samlat på sig de flesta AF. Den samlingen borde man kunna ställa till mycket oreda med.

Kommentar:
    Disney började storstilat servern med 4 guldmedaljer. Mycket skräppande har det varit från det här hörnet men glorian hamnade lite på sned när Studio54 bestämde sig för att leka lite. Under en tid såg åtminstone för omgivningen alliansen ganska rasslig ut med diverse ommöbleringar hit och dit. Så småningom verkar dock Disney ha hittat tillbaka till en fungerande organisation. I alla fall utåt säger de sig inte vara intresserade av EG. En officiell krigsförklaring är utfärdad men den har inte erkänts av motparten.

TWO har det inte lätt med sina grannar men de visar en seghet som sägs vara bättre än på tidigare servrar. Fler offensiva spelare och en bättre defforganisation vilket syns på deras placeringar. TWO har uttalat sin avsikt att delta i EG. Vi får se hur det går för dem denna gång.

Safiren

Gizmoduck/Disney

Tycker det ser bra ut, och som du hört så planerar inte Disney att hålla eller stötta ett VU! Vi vill slippa allt vete lassande m.m. Som kommer till när man håller VU!
    Rundan ska sluta som den börja, vi ska fortsätta leka med TWO in i det sista, och håller med om att TWO är sega som in i!
    Dom är så många och håller samman väldigt bra, vet inte hur många konto vi nästan nollat men ingen effekt!
    Ofta brukar effekten av så massiva anfall vara att konton flyr fältet men inte i denna allians!

/Piffe

Jackie/TWO

Disney har varit mycket bra och jag som ledare för TWO respekterar många i Disney och tycker det är ett härligt gäng, vet att det har varit mycket skitsnack om deras ledning och kaoset där, men alla som har varit ledare vet att det inte alltid är enkelt att få folk att gå den riktningen som man vill så all heder åt dem att de har fixat det och att de har varit så bra som de är.
    Studio 54 har även de en bra ledning så det är inte oväntat att när de väl sätter fart så händer det saker.
    TWO har haft det jobbigt och som alla andra allianser har vi haft våra problem, men känner ändå att rundan har varit bra och rolig på alla sätt och ser framemot vad resten av servern har att erbjuda i både VU och krig framöver. Att vi inte har mottagit krigsförklaringen är en liten grej från främst min sida, varför måste man det?! Bara för att ngn lägger en krigsförklaring innebär inte att jag måste ta emot den om det inte är för att jag vill kriga mot dem. Det kanske inte har slagit ngn att jag kanske inte vill kriga Hahaha det var lite sjuk TWO humor där.

All ära till Disney och kriget, men jag lägger MYCKET VARMA känslor till mina kära medlemmar som är både envisa och lojala och har en kämpar glöd som gör mig stolt. Vet att många anser att TWO är skit och en massa annat, men jag vill säga att jag har aldrig strävat efter att bli ngt stort eller ens komma i närheten av att vara en elit allians, vi är här för att ha kul ihop och spela, träffas irl goda vänner emellan vilket vi gör. Offen har varit härlig denna rundan och vår offgeneral ihop med flera härliga spelare har gjort ett bra jobb och jag är stolt över dem.

Tackar även Piffe för hans trevliga dikter och alltid lika positiva sätt Han får mig alltid att le. Han spelar på Gizmoduck och till hans ära fick jag en badanka av mina medlemmar på vår senaste träff mycket uppskattad av mig och gav härliga skratt på träffen.

Må bäste man/kvinna, vinna.

Sammanfattning:
    Sen jag började skriva det här har en del hänt. I NÖ har Chang med TP fått en medtävlare. Satans Rockfest har samlat ihop sina vänner verkar det som. Artefakter har vandrat på en del oväntade sätt. Tack för senast har scoutat igenom många TP-byar med en scout. Det klassiska för att ha en insider som läser rapporterna. Det verkar ha åtgärdats då flera har lämnat (kickats?), frågan är väl om man hittat alla. Det är omöjligt att förhindra sådant här i större allianser.

Även om TP är favoriter till segern så lär de få kämpa för den nu när de fått en fiende på hemmaplan, och kanske i andra hörn med?

I SÖ tar jag tillbaka alla gissningar om VU. ! Har tappat en hel del medlemmar till AAA-TP, och jag tror inte på någon större aktivitet från vare sig dem eller DGDF under EG. Studion är inte heller intresserade. Ska SÖ bli en kvadrant utan VU? Eller tar någon ett bara för skojs skull? Och jag har hört att 176 börjat blicka norrut.

I SV och NV har jag inte så mycket att har jag inte så mycket att tillägga. SV verkar kunna bjuda på mer spänning än NV.
    Och nu är jag framme vid min sista fundering. Vad innebär det för spelet när så många allianser klart uttalat att de inte siktar på EG? Grovt räknat så är det hälften/hälften. TP, Satan, NÖN, eVil och TWO går för EG. Disney, Studio54, EDDHS[E], 176 och VV gör det inte utan vill bara skapa kaoz.

Vilka kommer att stötta vem? Disney har bindningar till NÖN och det finns en frånvaro av attacker mot TP av vad man kan se i off/deff-listan., VV är ute men rörde aldrig TP dit flera av VVs medlemmar drog. eVil har anknytning till TP genom AAA-TP.

Studion med vänner har varit på de flesta utom TP. 176 gillar inte studion och har visat ett litet intresse av TP som scoutades av Tack för senast. Som i sin tur lämnade vidare de skor han hämtade hos VV så att de så småningom hamnade hos Satan. Tack för senast har den Unika förvirringen – och hur var det nu? Skröt inte studion med att de hade alla unika nästan förut? Jag har som sagt inte hunnit kolla upp den biten.

Allt prat om att Chang med TP är favoriter till segern kanske har gjort dem till ett utsökt mål för kaozfolket.

Det verkar som om jag fått ett bra boende för min redaktion under EG *skratta*

Safiren

- - - - - - - - - -

Redaktion och Ansvarig utgivare: Safiren

All Rights reserved

Reg.datum
    Apr 2008

Standard v17 del 1

NR 15 sez11 v17 Tredje Årgången

I dagens nummer!

# Del 1
    – Safirens spalt
    – Intervjuer med VU/BP-hållare

# Del 2 osv

- Fortsättning..

Safirens Spalt

Så har EG kommit igång och det är bara några veckor kvar av den här servern som åtminstone jag tycker har varit väldigt rolig. Nu återstår bara att se vem som tar hem den slutliga segern på denna jubileumsserver. Från början var det inte många som gav sig ut efter ett VU men de ÄR svåra att hålla fingrarna borta ifrån - även om man inte tänkt sig att ha ett VU, så nu är alla plockade, det sista idag.

Byggplanerna var däremot betydligt mer eftertraktade och tog raskt slut. Det ställer till det för en del av de som var inställda på EG och som fick endast en BP. Sen har vi dem som samlar på sig byggplaner bara för att ingen annan ska få dem, vilket inte gör det lättare för dem som gärna vill ha fler.

I dagsläget är det fyra allianser som har förmågan att bygga sitt VU till 100 – och en av dem, Studio54, håller än så länge fast vid att de inte ska bygga på sitt (jodå, nu gör de det/red). Så just nu är det D, TP och TWO som kan nå ända fram. D är en outsider, inte tippade att ta VU. TP är favoriten till seger, ska de lyckas nu äntligen? TWO förväntar sig inget annat än att bli nerbombade och bygger därför raskt för att se hur högt de kan nå.

Evil och NÖN saknar en BP i var. NÖN såg länge ut att bli utan alldeles men fick så småningom en av Hobban i SG. Tillsammans med dem som har tagit VU och inte har några Bps alls (fast de inte tänkt ta något) kommer de att göra vad de kan för att få tag på den nödvändiga artefakten.

Kommer EG att bli mer långdraget på grund av detta? Vad betyder det för servern att så många av de bästa artefakterna ligger i händerna på sådana som säger att de inte bryr sig om EG? Vilken av dem, i första hand Disney och S54, kommer att så småningom när de visat upp det de lyckats gömma att utropa sig till dem som korade segraren på denna server? Och vad kommer segraren att tycka om att få höra att de inte vunnit genom egen kraft? På sez9 tog MYGS åt sig äran av att eVil vann och förringade deras seger.

Jag ska sluta babbla om vad ni redan har sett själva och övergå till intervjuerna, pga det delvis stressade läget med hög efterfrågan och låg tillgång på BPs så har jag inte hunnit få in svar från alla VU/BP-hållare.

Till sist – och det kanske verkligen är det sista FN jag gör det här. Det beror på hur långt EG blir. Till sist så vill jag tacka alla er som stått ut med mig, jag har alltid känt mig välkommen med mina frågor och jag har fått motta mycken uppskattning för det arbete jag lagt ner på detta som började som ett botemedel för min travianabstinens. Dagens nummer motsvarar 23 A4sidor för att ge er något att jämföra med.

Jag vill tacka er som släppt in mig i era allianser och på era konton, det har varit intressant och lärorikt att få se hur germaner fungerar från tre olika sätt att bygga kontot. Jag har faktiskt börjat tycka om att vara german fast jag från början inte kunde tänka mig något annat än galler. Romare är jag dock fortfarande ytterst skeptisk emot. Det har varit jätteroligt att få spela en hel server en sista gång.

Pussar till er alla, spelare på servern och chattare i Lekstugan! Jag kommer att minnas er länge och om jag inte beslutar mig för att stänga av mitt skype så ses vi väl där.

Och till er som nu dansar runt av glädje, ni får väl se till att servern tar slut snabbt om ni ska undslippa ett nummer till

Safiren.

Intervjuer med VU/BP-hållarer

Oftast går jag medsols så för lite variation börjar vi den här gången i NV. Där finns det två VU. TWO har ett och Double E det andra. Av dem är det bara TWO som kan bygga på sitt. Än så länge får man väl säga. Double E vill gärna komma igång med sitt. Vi får väl se om deras allierade Disney kommer att vara dem behjälplig med detta. Klart är att TWO lär få kämpa hårt. Sega har de varit hittills och de kommer säkert att göra sitt bästa servern ut. Jag har sett att det förekommer en del småbråk mellan TWO och TP. Vi får se vad det utvecklas till.

Safiren

Excom/Double E

Spelarintervju:
    Comanche Excom

Ledare Dubble E/ 18 år,

Började när jag var 9 år på en slöservrer. mina kompisar spelade

Comanche,och alla speed serverar.

Några runder sen på sez, rank 5,

Aldrig varit missnöjd.

6. Vad gör du medan du väntar på att de farmande trupperna ska komma hem och uppgraderingarna ska bli klara?

Har alltid trupp hemma att skicka ut på farming så bara att skicka ut

7. Guldar du mycket?

Så jag klarar mig.

8. Ska du spela T4?

Ser barnsligt ut .

Gillar travian

10. Övrigt?

Sen angående BP.. Så tog jag ett rejält snack med XJX om att dvi i dubble E gick på Ett och ni skulle låta det vara. vilket ni inte gjorde , så vi small en off sen kom ni och tog den innan våran andra off kom..

/ Comanche

Safiren skrev:

Jag blir nyfiken. Du säger att du spelat travian sedan du var 9. Då måste du börjat på utländsk server? Jag tror att svenska travian började 2005? (nov 2006 säger Amaris, jag har inte fått svar från Tyskland/red)

Sen det där med BP, det var ju tråkigt att höra. Vem tog den ni var ute efter?

Ni hör ju till Disney och Disney själva har sagt att de inte ska ha VU. Så varför har ni tagit ett?

Safiren

Har spelat travian sen 9. Speed började 2005 tror jag. och har spelat på utlänska servers med så kan hända jag gjorde det när jag var 9 men hade inte så mycket kunskap vid den åldern. utan det kom efter hand med åren.

Disney och dubble E är helt olika allianser. vi har allians men vi är helt olika allianser. Fanns en allians vid namn walt. den var som disney men jag och en annan gjorde om hela systemet.

Den som tog vårt BP var Ni i TP. XJX sa att Ni ej skulle gå på den.
    Men jag har fått info om att det var just ditt konto som tog den .

/ Comanche

Ajdå. Sorry för det. Var en som undrade om jag inte skulle gå på den BP jag hade bara 3h bort på morgonen, så jag frågade i allychatten om nån ville hänga på och hjälpa till att rensa. Det var ingen som sa något om att ni ville ha den.

Jag lämnade den vidare på direkten eftersom jag inte var intresserad av att hålla BP.

Safiren

Jackie/TWO

Jackie skrev

Hej

Vi tog Vu och bp så som vi hade planerat efter hur de kom och låg i förhållande till våra spelare. Allt gick enl. planerna och smidigt på alla sätt.

Att vi började bygga så tidigt som vi gjorde är för att vi vet att vi kommer att bli bombade så det är ingen ide att förlänga plågan för någon, varken de som kommer eller vi som bygger. Finns ingen plan bakom det hela vi bara bygger för att det är kul och någon ska ju vara först så att säga, alla kan inte vänta på alla .
    D är duktiga spelare och vi har full respekt för dem, ser inget hot i att någon ligger före i detta läget, då alla förr eller senare får smällar på sig.

Vill du veta mer får du höra av dig.

Jackie

Så var det dags för SV. D har avstått från att kommentera/låta sig intervjuas och NÖN med två VU hade för mycket att göra för att hinna med mig.
    När D tog sitt VU uppstod en del turbulens. Det hade varit bra att få med deras sida av vad som hände egentligen men vi får nöja oss med Sannens historia och eVils syn på saken.

Safiren

Sannen The Masochist

Sannen:Ja, jag lägger ju ner nu, blivit tvingad att backstabba, och sedan blivit backstabbad utav den som tvingade mig, tur att jag har bildbevis, dom skall då fanimej inte backstabba mig utan att få känna på samma sak
    Safiren: Vad har ni pysslat med??
    Sannen:okej såhära. Jag skulle hjälpa eVil att adla ett VU, dom använde off, jag adlade , dom kom typ 20 minuter senare och adlade VUt av mig, jag skulle få ett tack i slutet utav rundan utav dom.
    Men, min ledning sa åt mig ''Backstabba dom, efter allt vi gjort för dom , så tog dom all cred själv förra rundan.''. Sedan så vart jag tvingad att backstabba, eller lämna allyn, jag var ju inte så smart, så jag backstabbade. Sedan backstabbade D mig, eftersom att jag då helt huxflux helt random hade backstabbat deras systerally, inte så att dom sa till mig, nene , det är borta nu!.
    Så nu ligger jag emellan 2 allianser som tycker att jag backstabbat dom båda.
    Safiren: Och på vilket sätt har du backstabbat? Jag hänger faktiskt inte riktigt med ^^
    Sannen:hmm.. eVil kommer med en off emot ett VU och rensar, jag kommer med 6 hövdingar tar över Vut. Sedan skall jag släppa det till eVil direkt. Men nej, mina ledare säger ''deffa VUt, vi behåller det''. När jag då sagt till eVil , att jag skall hjälpa dom , inte att jag skall behålla Vut. eVil blir sura på mig. Sedan tvingas D utav eVil att ta bort mig ifrån allyn och allt. Just nu svälter dom mina trupper, och skickar ju dom som deff 20 timmar bort. Samtidigt som dom skickar alla mina köpmän med råvaror 12 timmar bort, x3.
    Safiren: Har de tillgång till ditt konto? Och med dom menar du D?
    Sannen:Ja, de har de haft, hurså ? Dom har ju tom. loggat in på mitt acc och bytt sitters osv.
    Safiren: Är det du som äger kontot?
    Sannen:Japp, min e-mail
    Safiren: varför byter du inte bara lösen då?
    Sannen~: Spelar ingen roll, var i skolan då ändå.
    Safiren: Om du har gett dem ditt lösenord så är det du som gjort fel
    Sannen:Men dom har väl gjort fel, som har varit inne på 2 konton ? Inte som att jag tvingade dom att gå in på mitt acc som ägare, dom var sitters med.
    Safiren: Varför lämnade du ut ditt lösenord till dem?
    Sannen:Dom skulle hjälpa mig att byta sitter på morgonen, då jag inte har något internet.

Spelarintervju:

Jag hetter Erik, är 14 år, Spelar travian, och även ett nytt intresse för Yu-Gi-OH , I spelet kallas jag Sannen, på Forumet heter jag Kilabo.

Min IRL Bästis rekryterade mig , utan honom, hade jag aldrig haft denna underbara värld!

SeZ 4 (?) Kilabo

SeZ 5 Kilabo

SeZ 7 Kilabo , sedan Sannen [Vinst]

SeZ 8 SverigeLeden

SeZ 9 blandat, först sannen sedan skalman sist Pegasus85

SeZ 10 , Sannen sedan The masochist

Min ''första runda'' SeZ 7 , då spelade jag bra, och lyckades vinna !

Denna rundan, att jag gick med på att backstabba ett gäng lirare, som jag egentligen gillar. Även om jag är lojal för min allians, så var jag här lite för lojal, , men ja, jag lär mig den hårda vägen.

6. Vad gör du medans du väntar på att de farmande trupperna ska komma hem och uppgraderingarna ska bli klara?

Guldar dessutom så kör jag antingen på konton där det inte tar slut på trupper, eller så har jag för många byar

7. Guldar du mycket?

Ja, jag slösar guld rejält, lägger dock in mindre guld

8. Ska du spela T4?

Har ett konto, namnet är dock hemligt tills vidare, eller ja, varför inte. Kilabo heter jag.

Denna servern sålänge, Uselt. Jag spelade bra, fram tills ett misstag, men gottgör det så gott som möjligt , gav eVil en tjing på mina byar.

10. Övrigt?

Jag skulle vilja tacka för min tid på de svenska speedarna jag spelat!

Dear Greatings Sannen

Sabina&limpan/eVil

Safiren: Kort så kom han överens med er om att ni skulle röja ett VU som han sen skulle ta, och så skulle ni ta över det. Men kommet så långt sa hans ledning att de skulle behålla VU, och att ni tvingade (begrep inte det där riktigt) D att kasta ut honom så nu var ni snea på honom bägge två.

Sabina:
    Om man blir backstabbad så blir man inte glad. Och ja han skulle ta det åt oss, allt har varit rätt rörigt.
    Kan väl säga så mycket som att det han skriver i början stämmer , han erbjöd oss sin hjälp. Efteråt ställde jag krav på D att de skulle se till att The M lämnade D och att någon i D skulle ta över VU. Det var ju ingen idé att hoppas på att vi skulle få det VU som vi hade rensat. Innan bilderna kom så trodde vi att det endast var sannen som backstabbat oss, men efter bilderna insåg vi att att det inte riktigt var så. Efter bilderna kontaktade jag en av ledarna och talade om att vi efter detta kommer att bryta samarbetet med D. Har du sett hans bildbevis ? Är en del i det hela liksom.
    Safiren: Ja det har jag, inget jag kan använda i FN dock. Men när jag läser dem så framstår inte Sannen som oskyldig direkt.
    limpan@bob: Enligt mig, jo om du har sett bilderna, så ser du att han inte tvekar någon gång.
    Safiren: Men iaf, ni säger att början av hans historia stämmer. Ni kom överens om att han skulle ta ett VU som ni rensade och som han sen skulle lämna över till er? Vad hände sen då? Nu vill jag höra storyn med era ord.
    limpan@bob: Vi sprang in hans vägg.
    Safiren: Så när ni kom med stammisar så stod det deff där? Vad gjorde ni då?
    limpan@bob: Ja vi försökte väl få tag i någon på kontot och i ledningen i alliansen. Dom läste inte ens våra meddelanden förens sent på kvällen. Tror inte dom svarade något vettigt heller.
    Safiren: Vad har du för åsikt om vad som hände då?
    sabina: Min åsikt är att han backstabbade oss under press från någon annan i D. Det som har hänt, har hänt, vi förlorade på det eftersom vi rensade två VU.
    limpan@bob: Ja och vi förlorade en dag på det med.
    sabina: Det som hände var tufft för oss , men jag har personligen valt att lägga det hela bakom mig.
    limpan@bob: Japp samma här
    sabina: Vi kan inte älta det under hela EG, vi måste gå vidare och se framåt.

Safiren: Bra inställning. Så vi går vidare till något annat fast det hänger jo oxå ihop. Det finns 3 VU i den här kvadranten och 4 byggplaner. Både ni och NÖN behöver en till i var för att komma vidare. Något ni vill säga om det? Det är ju D som har det ni båda behöver, (Tekniskt sett finns det 4, men jag räknar studions till SÖ). Både studion, Satan och 176 kommer nog att göra vad de kan för att ta BP med mera från dem som behöver det till sina VUn.
    sabina: Ja du, vi sitter i en låst position, men hoppas hitta en lösning
    Safiren: Diplomatiskt eller med krig?
    sabina: Så långt har vi inte kommit ännu.
    Safiren: Hur många BP gick ni emot, och med hur mycket missade ni?
    limpan@bob: Vi gick i mot 3, Fick en, missade en med cirkus 30-60 min och den andra kommer jag inte ihåg.

Spelarintervju:
    limpan

18, Dator och polarna, ? , Vill jag ej svara på

- Ja du kommer inte ihåg riktigt var väl igenom min kompis bror om jag inte minns helt fel.

-Servrar jag spelar på: Bob@sez, clx, se5(test), Spelade för 2½ år sen på sez och se1 minns inte vilka rundor det var då men Woogy hette vi.

- Vet inte, inget jag kan komma på nu på raka armar.

- Finns nog rätt många små saker men inget jag kommer på just nu, sånt som händer alla.

- Rullar tummarna och snackar med skönt folk på Skype.

7. Guldar du mycket?
    - Blir en hel del, som mest i början och nu i slutet av rundan

8. Ska du spela T4?
    - Jag tänker testa, många roliga nya saker att göra, men det lär gå åt mer guld p.g.a. silver mynten.

- Varit en bra runda tycker jag, kul att ha någon som NöN som vi har slagits med i stort sätt hela rundan. Det är rätt så jämnt vi får se vilka som vinner.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 sistasista

Regler för att posta