Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Frihetens Börda - Kommentarer

Member Tixuzs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Ett tips, tänk på tempus. Jag själv föredrar när en text är aktiv och det händer saker, alltså inte: "hade" utan "har", "funderade" utan "funderar" osv. Alltså det är något som sker nu i texten, du kan fortfarande berätta om saker som hänt men tänk dig att hela texten flyttas tillbaka till dåtiden.

Och sen så går texten att skala lite grann, som här t.ex: "Och för dom som [1.]kommer överleva, kommer livet förändras för alltid, och staden [2.]skulle aldrig bli sig lik igen efter dagens slut" (min kursivering)
    1. Skriv istället: överlever
    2. Skriv istället: blir
    (Och nu utgår jag ifrån hur jag tycker en text ska vara - inte rätt eller fel alltid)

Kan komma med fler funderingar, tankar och tips om du vill. Såg nu när jag hade börjat på svaret att tråden och ditt skrivande antagligen var avslutat.
    "The question is not, wether you are paranoid, but wether you are paranoid enough.''

Senior Member Assaults avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tixuz Visa inlägg
    Ett tips, tänk på tempus. Jag själv föredrar när en text är aktiv och det händer saker, alltså inte: "hade" utan "har", "funderade" utan "funderar" osv. Alltså det är något som sker nu i texten, du kan fortfarande berätta om saker som hänt men tänk dig att hela texten flyttas tillbaka till dåtiden.

Och sen så går texten att skala lite grann, som här t.ex: "Och för dom som [1.]kommer överleva, kommer livet förändras för alltid, och staden [2.]skulle aldrig bli sig lik igen efter dagens slut" (min kursivering)
    1. Skriv istället: överlever
    2. Skriv istället: blir
    (Och nu utgår jag ifrån hur jag tycker en text ska vara - inte rätt eller fel alltid)

Kan komma med fler funderingar, tankar och tips om du vill. Såg nu när jag hade börjat på svaret att tråden och ditt skrivande antagligen var avslutat.
    Har helt missat denna kommentar på något sett.

Får tacka för tipsen, Är dock ingen mästare på det och lär inte bli det heller. Speciellt märks dessa problem när jag skriver långa texter som denna, Försöker hålla koll på det så mycket som möjligt men när jag är mitt i skrivandet så tenderar det att jag inte tänker på det.

Får man fråga vad du tycker om berättelsen du läst än så länge utöver alla grammatiks problem ?

Skrivandet är inte helt avslutat. Fortsätter gärna, men som du kanske märkt så är aktiviten här ganska dålig. Så tycker det inte är värt att lägga ner tid på att skriva långa texter om ingen läser
    Senast redigerad av Assault den 14-01-16 klockan 21:46
    Frihetens Börda - Min berättelse : http://forum.travian.se/showthread.p...hetens-B%F6rda

Member Tixuzs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag tycker historien är bra och intressant. Mötena med människorna känns trovärdiga men flyktiga.
    Tycker om frågan som ställs innan berättelsen drar igång "Finns det verkligen någon godhet?" och knepet att berätta vad som kommer hända och låter berättelsen vara det som för fram personen till det som vi vet är framtiden.
    Jag tycker om den, sen att jag med allt jag läser vill ändra lite på är en annan sak (stör mig på böcker som har vissa ord i speciella sammanhang och massa annat strunt). Men det viktiga med en berättelse/historia är inte grammatiken (den kan man putsa på allteftersom) utan det viktiga är historien och hur man berättar den och det tycker jag du gör bra, absolut över mina förväntningar.
    "The question is not, wether you are paranoid, but wether you are paranoid enough.''

Senior Member Assaults avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tixuz Visa inlägg
    Jag tycker historien är bra och intressant. Mötena med människorna känns trovärdiga men flyktiga.
    Tycker om frågan som ställs innan berättelsen drar igång "Finns det verkligen någon godhet?" och knepet att berätta vad som kommer hända och låter berättelsen vara det som för fram personen till det som vi vet är framtiden.
    Jag tycker om den, sen att jag med allt jag läser vill ändra lite på är en annan sak (stör mig på böcker som har vissa ord i speciella sammanhang och massa annat strunt). Men det viktiga med en berättelse/historia är inte grammatiken (den kan man putsa på allteftersom) utan det viktiga är historien och hur man berättar den och det tycker jag du gör bra, absolut över mina förväntningar.
    Tack så mycket för det ! .. Har planerat att göra ett kapitel till nu snart, så vi får hoppas på att det inte blir några problem med sätter jag gör det på :P
    Frihetens Börda - Min berättelse : http://forum.travian.se/showthread.p...hetens-B%F6rda

Member Tixuzs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Härligt,
    jag läser gärna vidare på historien (om det kommer en fortsättning).

Vore kul om forumet blev lite aktivare med fler som skriver, kommenterar och kommer med tankar. Vet inte hur vi skulle kunna lyckas med det dock, men det vore kul.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Regler för att posta