Sidan 1 av 3 123 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Pensionen till 75?

Senior Member mjaus avatar
    Reg.datum
    Jun 2011

Standard Pensionen till 75?

[Seriös tråd]
    Så sveriges favorit flintis har nu lagt upp ett förslag som ska göra att dom äldre ska få bättre pension, vilket betyder att de ska jobba längre, mycket längre.

Vad är för och nackdelar?

En fördel har jag hört är att staten sparar pengar.
    - Ok, så allt handlar om pengar, det var ju ingen chock precis.

Nackdelarn kommer vi ungdommar få. Det kommer bli fler som arbetar och då blir det ju svårare för oss att få jobb, och arbetslösheten är redan hög.

Jag vill inte låta negativ, men detta är ett dåligt förslag. Men såklart om du har en arbetande familj som är friska och kommer vara friska tills ni blir 75 så är detta en dröm för er, men akta er! Om du skulle råka bli sjuk... ojojoj du kommer få stora problem.

Jobba eller dö. Välkommen till nya Sverige.
    YOLO SWAG MONEY 2012 FLAVOR!

Senior Member Travianers avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Lär inte bli en sådan ökning. Vissa kan jobba högt upp i åren vissa kan inte.
    "They say you die twice. One time when you stop breathing and a second time, a bit later on, when somebody says your name for the last time.”
    Banksy

Reg.datum
    Jun 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Travianer Visa inlägg
    Lär inte bli en sådan ökning. Vissa kan jobba högt upp i åren vissa kan inte.
    Jag skulle inte tro att min mormor kan jobba precis. Hon är 72.

Var är alla seriösa på forumet, Brouhaha, Falck, Martrix, Bolom + andra som jag inte har på huvudet.

Senior Member CoDs avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Tycker att det låter dumt och ska man inte förtjärna några sista år utan att gå ifrån jobb til äldreboende. Sedan så vil inte jag precis ha någon 70 åring som arbetar med att köra truck,välter eller göra något liknade jobb
    Spelar du CoD 5 eller 6 (PC) och behöver polare så skicka ett Pm till mig då.

vill du veta något om mig

Har dyslexi så gnäll inte på stavningen

There's no such thing as an ex-marine. You may be out, but you never lose the attitude.

Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av mjau Visa inlägg
    Jag skulle inte tro att min mormor kan jobba precis. Hon är 72.
    Sa ju att vissa kunde och vissa inte kunde. Vissa kan ju inte arbeta till 65.
    "They say you die twice. One time when you stop breathing and a second time, a bit later on, when somebody says your name for the last time.”
    Banksy

Reg.datum
    Jun 2011

Standard

CoD:
    Livet är spännande.
    Ålder-stadie
    0-5 - Du är i hemmet hela dagarna, kanske mormor och morfar.
    6-18. Skola! lär dig saker nu här i livet, det är nu du tar beslutet om vad du ska vara i ditt liv.
    19-75. Jobba. Kul va? Nej. Jobba jobba jobba. Dag ut, dag in. få lön, betala skatt. jobba. lön. skatt.
    75-XX Det är här livet är. gör vad du vill, om du lever. medelåldern hos män är 79. kvinnor 82. Skulle väll suga att jobba hela livet och sedan dö? Ja. med så är det. om du inte jobbar så blir det ingen skatt, du kostar bara pengar! usch! sluta kosta! Ut och jobba era slöiga 70 åringar. Hej du! du som ligger med cancer i sängen, upp med dig.

Jag överdriver, men det ser ju ut att gå mot detta hållet.

Travianer:
    Vet, och jag håller med dig. Många som är sjuka kan inte jobba. Dom som är skadade kan ju inte heller det. Lite synd.

Senior Member Axelorios avatar
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Imo så verkar jobb vara den roligaste delen av livet, iaf om man satsar på att jobba med något som man brinner för.
    Mvh Axelorio

"You can't slit the throat of everyone whose character it would improve."

- Al Swearengen -

Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Axelorio Visa inlägg
    Imo så verkar jobb vara den roligaste delen av livet, iaf om man satsar på att jobba med något som man brinner för.
    För dem flesta så nej.
    Banksy

Senior Member Brouhahas avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Axelorio Visa inlägg
    Nej. Det du brinner för har du som hobby. Alltså är din fritid det bästa i ditt liv. Kanske att ditt påstående stämmer för 0,5 % av befolkningen. *-)

Visst att akademiker och politiker och sådana som inte anstränger sig på jobbet kan arbeta tills de är 75, men det finns inte en chans att vi som sliter på fabrik kan jobba så länge. Som CoD skrev så blir det ju bara ett riskmoment, även om man rent fysiskt skulle orka med det.
    If we're still alive in the morning, then we'll know we're not dead.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Okej, mycket i debatterna och diskussionerna kring detta ämne gör mig rent ut sagt förbannad. Jag hoppas ingen tar något jag skriver personligt men att folk tänker till.

Generellt så ger sig folk in i diskussioner utan att ha tillräckligt med kunskap, fakta eller statistik för att kunna argumentera för sin åsikt. Så är även fallet i denna situation i mångt och mycket.

För det första så har vi ett stort gäng personer som nu och ett par år framöver kommer att gå i pension vid 65-års ålder. Nämligen 40 och 50-talisterna. Två stora grupper människor vilket KOMMER att leda till en brist i arbetslivet inom vissa sektorer. Inte minst på ingenjörs-sidan.

Att vissa yrkeskategorier sliter mer än andra är naturligt, men att säga att skrivbordstjänster automatiskt sliter mindre än fabrikstjänster är rent bullshit och är en sådan sak som irriterar mig mest. Dels är inte alla fabrikstjänster fysiskt tunga längre då flera har automatiserats idag, dels är inte alla skrivbordstjänster utan fysiskt arbete. Dessutom kan ett arbete vara slitsamt ur flera synvinklar. Det som är lätt att peka på är den fysiska hälsan men den psykiska hälsan är minst lika viktig, inte minst när det gäller tjänster där personen ifråga ansvarar för liv och säkerhet. Jag är förvisso ung och har själv inte varit ute så mycket i arbetslivet men det som jag tycker tar hårdast på mig är när jag har stort ansvar och inte när jag lyfter tungt som ett exempel. Gräset är alltid grönare på andra sidan och alltför ofta tenderar "arbetarna" att skälla på "akademikerna" och vice versa. Patetiskt i mina ögon. Rent krasst sett är med stor sannolikhet dessutom det "riskmoment" ni talar om kanske större i en fabrik men verkan av ett fel är allvarligare i ett tidigt stadium, tänk felberäkningar i ett husbygge som ex.

Att överlag dra alla över en kam vid en viss ålder är väldigt svårt. Många vill förtidspensionera sig av lathet, många för att de inte orkar längre och många för att de inte klarar av sitt arbete längre. Många vill också arbeta vidare för att de tycker det är roligt, de vill ha en stark och trygg inkomstkälla eller för att de känner att livet saknar mening utan arbete och kollegor.

Att påstå att det bara är 0,5% som tycker att det är delen av livet där man jobbar är den roligaste tror jag är väldigt långt från sanningen. Det är till exempel under dessa år du bildar familj... och utan en inkomstkälla är det relativt svårt att bilda och föda sin familj. Undersökningar har dessutom gjorts där majoriteten trivs på sitt jobb och/eller inom sin yrkesroll.

I korthet skulle jag säga så här:

Fördelar:
    Vi kan fortsätta ha en relativt stabil ekonomi då vi inte riskerar tomma stolar på företag
    Vi yngre slipper stora skattehöjningar för att kunna betala de stora mängder som nu skall pensioneras (i dagsläget finns inte pengar för att klara detta)

Nackdelar:
    Ohälsa hos befolkningen
    Kommer bli svårt för de som vill avancera och nå de tjänster som idag innehas av 40/50-talisterna

Snabbt tänkt, snabbt skrivet..
    Senast redigerad av Revvan den 12-02-09 klockan 18:23

Sidan 1 av 3 123 sistasista

Tags for this Thread

Regler för att posta