Sidan 1 av 2 12 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Välja dator

Senior Member Jacces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Välja dator

Jag funderar på vad för dator jag ska köpa, om/när jag ska köpa den.
    Jag har valt ihop lite delar, som ni kan se här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679118/2011-07-30 (där jag valt en dator som skulle kosta ca 15k)
    Däremot är det inte den jag egentligen kommer köpa, så jag behöver ingen kritik på kompatibilitet. Däremot vill jag ha kritik på ifall jag valt för kraftigt/svagt av något.
    Här motiverar jag mina val:

Chassit: Jag vill ha ett bra kylt chassi som samtidigt ser snyggt ut. LED är måste och fönster är bonus
    Moderkort: Jag har ingen koll alls på moderkort, så jag tog bara vilket som helst. Ifall nån kan berätta mer om vilket som är bra att ta, säg gärna till (jag vill dock ha ett moderkort med CrossFire, ifall jag skaffar ett till grafikkort i framtiden)
    Nätagg: Valde högt för att kunna uppgradera grafikkort utan att byta nätagg
    Hårddisk: Jag har aldrig behövt speciellt stor hårddisk, så det räcker nog med 1 TB för att klara mig. Hastigheten är dock viktigare, så även om jag inte har råd med 10000rpm eller SSD så tog jag hög överföringshastighet (SATA3).
    RAM: Datorn ska klara av att vara en server samtidigt som jag gör andra saker (t.ex. spelar), därför valde jag det högsta jag kunde hitta och hade råd med (16GB 1600 MHz)
    Processor: En snabb processor är alltid en bonus, jag valde fyra kärnor istället för sex då jag tror att jag har hört någonstans att alla kärnor inte utnyttjas lika bra när man spelar spel då de ofta inte är gjorda för många kärnor
    Processorkylare: Att ha en bra kyld dator är bland det viktigaste för mig, så jag valde det bästa jag kunde hitta
    Grafikkort: Jag valde det bästa som jag hade råd med, men jag har valt delarna så jag har kunnat uppgradera till fler och bättre grafikkort senare
    Läsare/brännare: Jag vet inte så mycket om läsare och brännare, men jag vill kunna se både Blu-Ray och DVD på min dator. Jag vill också kunna skriva.
    OS: Det står mellan HP och Professional, lite osäker på om jag valde rätt här
    Montering: Att betala 800 kr för montering istället för att råka paja nåt och dessutom spendera pengar på verktyg och dessutom tid på själva byggandet anser jag vara ett utmärkt val då jag inte känner mig redo för att bygga själv

Jag har även satt ihop fler datorer för olika budgets:
    10k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679389/2011-07-30
    20k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679430/2011-07-30
    25k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679457/2011-07-30
    30k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679481/2011-07-30
    40k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/679566/2011-07-30
    (Även om jag knappast lär ha råd med 40k, 30k eller 25k. Faktum är att jag inte tror att jag ens kan få 20k, så jag gjorde de kundvagnarna just for fun ;D)
    Senast redigerad av Jacce den 11-07-30 klockan 22:52
    Bäh bäh bäh

Senior Member Axelorios avatar
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Beroende på hur fort du vill ha datorn så har jag för mig att AMDs nya processor kommer inom en inte alltför lång tid... Men annars har jag svårt att klaga på något, ser rätt bra ut och moderkort har jag noll koll på ^^
    Mvh Axelorio

"You can't slit the throat of everyone whose character it would improve."

- Al Swearengen -

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Axelorio Visa inlägg
    Beroende på hur fort du vill ha datorn så har jag för mig att AMDs nya processor kommer inom en inte alltför lång tid... Men annars har jag svårt att klaga på något, ser rätt bra ut och moderkort har jag noll koll på ^^
    Jag kommer nog inte köpa inom de närmaste tre-sex månaderna, så jag tar nog en av dem. Jag gjorde den här tråden så jag ska få lite bättre uppfattning vilka delar man ska välja.
    Bäh bäh bäh

Senior Member
    Reg.datum
    May 2007

Standard

16 gb är overkill om du inte redigerar på din dator, sen skulle jag rekommendera att du byter till intel istället för en amd processor, sen behöver du nog en extra fläkt

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av gnesta Visa inlägg
    16 gb är overkill om du inte redigerar på din dator, sen skulle jag rekommendera att du byter till intel istället för en amd processor, sen behöver du nog en extra fläkt
    RAM är rätt så billig och det är inte en omöjlighet att jag kommer att använda den till videoredigering. Vad är fördelarna med Intel? Och vilken typ av fläkt? Ifall det är till chassit du menar så kan jag ta en till 200mm till toppen för 200 kr.
    Bäh bäh bäh

Senior Member
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacce Visa inlägg
    RAM är rätt så billig och det är inte en omöjlighet att jag kommer att använda den till videoredigering. Vad är fördelarna med Intel? Och vilken typ av fläkt? Ifall det är till chassit du menar så kan jag ta en till 200mm till toppen för 200 kr.
    intel om du kollar på intels processorer har de oftast ett större cache minne, och ja, en top fläkt blir bra

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av gnesta Visa inlägg
    intel om du kollar på intels processorer har de oftast ett större cache minne, och ja, en top fläkt blir bra
    Okej, men är det verkligen värt högre pris och lägre klockfeekvenz (jag täkker inte överklocka)?
    EDIT: Jag undrar dessutom vilket OS jag ska välja. Jag ser att det finns OEM-versioner som är flera hundralappar billigare, men vad är haken?
    Senast redigerad av Jacce den 11-07-31 klockan 15:42
    Bäh bäh bäh

Senior Member ulpas avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Smile

http://www.inet.se/kundvagn/visa/698083/2011-08-04

sån nöjer jag mig med + hos pappa får jag en lika bra för 4500 har 2000 så är inte så mycket kvar (pappa kan köpa in datorer billigt han jobbar med sånt)

+ ett tips pappa gav mig: ha OSet på en liten disk tex en 160 gig det går snabbare o läsa en 160 sidors bok än en 1,5k sidors
    Senast redigerad av ulpa den 11-08-04 klockan 11:53
    ___L_O_L_____L_O_L___
    //ulpa

skype ulpaulpa1

Senior Member Florrpans avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Satsa på intel processor istället, dom är lite kraftfullare. Intels i7 kör med Hyperthreading som virtuellt dubblar dina kärnor. Har atm "virtuellt" 8 kärnor i min i7 950.

Och även om du inte utnyttjar alla kärnor, så skulle du använda datorn som server, då sätter du bara serverprogrammet på en kärna som inte används av spelet.

Sen är denna lista VÄLDIGT gammal om 3-6 månader, och det blir ganska onödigt att göra denna research nu :P
    Kom tillbaka när du planerar att köpa den skulle jag säga.

+ ett tips pappa gav mig: ha OSet på en liten disk tex en 160 gig det går snabbare o läsa en 160 sidors bok än en 1,5k sidors
    Är hårddisken defragmenterad går det lika fort vilket fall som helst.

Men som tips till Jacce är att ha 2 hårddiskar och köra system på ena hårddisken och resten på den andra.
    Senast redigerad av Florrpan den 11-08-05 klockan 10:25
    //Florrpan | FortKnox
    The legend goes on
    From the ashes, the phoenix rises again with refreshed powers to control the world.
    Do you dare to challenge the Phoenix, the bird who was born from its own ashes?

Senior Member
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Florrpan Visa inlägg
    Men som tips till Jacce är att ha 2 hårddiskar och köra system på ena hårddisken och resten på den andra.
    SSD boot drive for the win

Sidan 1 av 2 12 sistasista

Tags for this Thread

Regler för att posta