Visar resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur ofta görs backup på travianservrarna

Senior Member Ragatan the one and onlys avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Varhelst jag lägger min hatt (har ingen hatt) på Närkeslätten

Standard Hur ofta görs backup på travianservrarna

Med anledning av dagens rollback på s5, vore det väldigt intressant att höra hur ofta det görs backup på servrarna. När man för att korrigera ett fel, som troligen inträffade någon gång nu i natt, måste backa tillbaka tiden ett dygn och mer därtill, kan jag trots att jag inte är någon superdupercivilingenjörsdatorexpert tycka att det känns som lite overkill.

Anledningen till att jag misstänker att det var ett fel som inträffade i natt, beror på att jag var uppe o knatade runt tre och det blev lite lurt, när jag skickade deff till en allianskamrat och skulle gulda råvaror för att bygga trupp...

Så är det så, att backup görs för sällan, så kan ju en sån här grej, vara en väckarklocka att ni bör se över rutinerna och hädanefter göra backup - liiiiite oftare. Och att ni kanske skulle våga erkänna att det förmodligen var en miss av er och inte tror att vi jublar över att ni klappar oss på huvudet genom att kompensera oss med sju kronor, för det arbete vi lagt ner.

Jag är inte sur eftersom jag mest spelar för att det är kul och tar dagarna som de kommer även om jag börjar få mer och mer koll på vad jag sysslar med , men jag vet fler som är betydligt surare och därför känner jag att det vore skönt med en ordentlig förklaring.

Keep up the god work, för spelet i sig är väldigt beroendeframkallande.

Mvh

Den bedårande fröken Ragatan
    Senast redigerad av Ragatan the one and only den 11-05-16 klockan 12:09
    På s3 är jag en peppad Rag , sen finns jag ju på sez också då...

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Hej!

Backups görs en gång per dygn.
    I det här fallet inträffade problemen med servern vid ungefär samma tidpunkt som backupen skulle göras, så för att vara helt säker på att inte installera en backup med samma problem, var vi tvungna att ta den innan.

Ibland går saker sönder. En motor vägra starta, en server bråkar. Döda ting har ibland väldigt mycket egen vilja.

Visst jag förstår att många är arga och sura, fast i det här fallet finns det ingen "person att peka på", om du förstår vad jag menar. Ibland går saker sönder, för att uttrycka det utan krusiduller.

Känner du att jag hade kunnat hantera det här annorlunda så tar jag gärna mot kontstruktiv kritik på det.

Ha det gott!

Mvh,
    Amaris

Standard

Har egentligen ett par funderingar kring detta med (som jag postat i s5-delen).

1. 30 timmars rollback; var senaste återställningspunkten 30 timmar sen så har man alldeles för få återställningspunkter (du har svarat var 24h ser jag) Men jag är av åsikten att minst 4 per dygn känns lagom för att tillgodose en lämplig säkerhet för oss spelare. Vid fall av serverhaveri som i deffa fall skulle en rollback då inte bli längre än 6 timmar vilket är betydligt lättare att acceptera som spelare än 30 timmars rollback. Spelet är så aktivt för de som spelar fullt ut att bara 6 timmar svider, men 30 timmar är oändligt arbete nedlagt.

2. Sen anser jag att man bör fastslå någon form av ersättningssystem för liknande händelser. Trots allt är detta en tjänst som ett stort flertal av oss betalar Xhundra kronor i månaden för och när plånboken drabbas blir aggressionerna och spellusten för oss spelare kraftigt påverkade. Under "hotet" om att få betala ut betydligt större summor guld till drabbade spelare skulle kontroll av serverstatus och reparationsarbeten utföras med större noggrannhet och angripas snabbare när det värsta inträffar. (hur ett sånt system isf skulle utarbetas kräver en del jobb med men bör relateras till den förlust kontot gör och de aktiviteter som kontot utfört under den rollbackade tiden)
    Jag är inte Narr för att jag drar skämt, utan för att jag är ett!

http://traviantankar.bloggplatsen.se - Narren och Pelle skriver av sig lite

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Hej!

1. Förslag på att backups ska göras oftare är redan vidarebefodrad till Travian Games GmbH.

2. Kompensation ges ut till alla konton på servern, även de som inte använder guld. I det här fallet var det 20 guld.
    I runda slängar blir det 140 000 Guld som betalas ut. Att kompensation skulle anpassas efter hur "mycket man har
    gjort på sitt konto" under tiden som berörs av rollbacken, skulle innebära att ca 7000 konton skulle granskas manuellt. För mig är detta helt enkelt inte möjligt att göra rent tekniskt samt tidsmässigt.

Tankar?

//Amaris

Senior Member Ragatan the one and onlys avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Varhelst jag lägger min hatt (har ingen hatt) på Närkeslätten

Standard

Jag har försökt få s5'gänget att ge konstruktiv kritik här, i stället för att "gnälla och muttra" under "s5'forumet". Men det går så där.

Därför lägger jag länken till "den tråden" här, för lite mer feedback. http://forum.travian.se/showthread.p...n&goto=newpost

Mvh

Fröken Rag, som inte är ute för att statuera exempel a la "sheriffuppbåd - 'hang them high!'", utan bara vill bringa lite klarhet och hjälpa till att bolla idéer.
    På s3 är jag en peppad Rag , sen finns jag ju på sez också då...

Standard

Nej, jag har full förståelse för att manuell check är omöjligt. Samtidigt hoppas jag att det finns en stor förståelse över den frustration som uppkommer när 30 timmars hårt arbete och krigande bara försvinner upp i rök.

Jag är ute efter någon form av ersättningssystem ändå, men som med lite arbete ska kunna impliceras tekniskt för er så att ett par knapptryckningar ska räcka för att få ut en fördelad kompensation. Finns det något i aktivitet/aktioner som loggas och som enkelt skulle kunna programmeras om till att också ligga till grund för något sånt här? (t ex tid inloggad på kontot etc)

För att ett konto som ligger 3000+ ska få samma kompensation som ett top10-konto tycker jag känns mycket konstigt med. Aktivitetsskillnaden och vad kontot kan göra gör att rollbacken drabbar ett toppkonto mycket hårdare samtidigt som 20 guld är "mer värt" för ett 3000+ konto än för ett top10-konto som spenderar XX guld per dygn.
    Jag är inte Narr för att jag drar skämt, utan för att jag är ett!

http://traviantankar.bloggplatsen.se - Narren och Pelle skriver av sig lite

Junior Member
    Reg.datum
    May 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Amaris Visa inlägg
    Hej!

Backups görs en gång per dygn.
    Det låter i mina tekniska öron helt bisarrt ett det bara görs backup EN gång per dygn på ett spel som:
    1. Är extremt tidskritiskt
    2. Folk spenderar helt absurda mängder tid med
    3. Ni tar _bra_ betalt för

Inkrementella eller differentiella backuper kanske inte fungerar i ert fall och jag har faktiskt inte, även om jag kan gissa, en susning om vad ni har för arkitektur bakom, men kan man inte göra backup oftare än var 24:e timme, och man endast vid den tidpunkten kan göra en full backup, så är det dags att tänka till några gånger till.

Visst, det är ett spel och de flesta av oss gör det här för att det är kul, men det är Er business, Era kunder. En business som får sig en ordentlig törn av en sådan här sak.

Sånt här händer ibland, det händer även den bäste, men för guds skull, vårda er business och ge vettig kompensation!
    Det är svårt att kompensera förlorad speltid och som jag ser det finns det inget annat sätt än med guld. Men, TRETTIO timmars förlorad speltid kompenserar ni med 20 guld, det är inte ens 1 guld i timmen. Bara jag själv spenderade 2-3 ggr så mycket guld under de förlorade timmarna. Jag känner personligen att det är som en loska i ansiktet.

Jag har tidigare jobbat med tekniken bakom den här typen av onlinespel och jag vet hur svårt det är att vara sina kunder till lags. Minsta lilla problem så faller förtroendet radikalt. Men det spel som jag jobbade för kompenserade åtminstonde sina betalande kunder, och de gjorde det på timbasis. Något som de flesta tyckte var en relativt ok kompensation och som dessutom främjade att tekniken drevs framåt så nedtiderna blev kortare. Teknik kostar mindre än kunders lojalitet.

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Hej tellerbop!

Jag förstår din irritation, och vill peka på att förslag om oftare backups redan är vidarebefodrat (som jag skrev i ett tidigare inlägg här i tråden).

Mvh,
    Amaris

Senior Member pellekulings avatar
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Jag känner redan nu hur detta meddelande kan misstolkas vilket inte är min mening...

så, here goes...

20guld känns mer som en förolämpning än att inte få något alls eftersom det då verkar som om den som bestämt att det ska vara just den summan som ska delas ut anser att det är en rimlig återbetalning, hade det varit 0 guld känns det i alla fall för mig som om det inte är pengarna som är det viktiga utan att i framtiden fixa ett bättre system vilket jag verkligen hoppas att teamet i Tyskland accepterar

Detta är ett stort problem för många spelare... och under dessa 7 timmar sen servern startade igen efter rollback har 3 spelare/konto på servern pratat med mig och sagt att dem lägger ner sitt spelande här eller permanent på grund av det inträffade...

Detta måste även teamet se som ett problem, och jag är ganska övertygad om att om ni kollar efter i er statistik över antal raderade konto/dag så kommer ni se en förändring om 3-4 dagar gentemot hur det har varit tidigare

Problemen jag ser med det inträffade och som borde förbättras till nästa gång är följande:

1) Backups görs verkligen för sällan
    2) Det tog lång tid från problemen startade tills dem var lösta
    3) All information från starten av problemen vid... när det nu var (började snackas vid 3 tiden i vår allychatt efter lite backreading) har varit extremt bristfälligt! En tråd på forumet och en inforuta på förstasidan som först uppdaterades ordentligt efter rollbacken var klar samt den totala avsaknaden av ingame information är katastrofalt enligt mig och visar på bristande intresse att informera de drabbade om händelserna
    4) Om det ska ges kompensation, se till att den antingen är skälig eller att en ursäkt för det inträffade utdelas (även om teamet inte har med saken att göra)
    En Noname nära dig

Traviantankar - Narren och Pelle skriver av sig lite

Tags for this Thread

Regler för att posta