Sidan 1 av 3 123 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Ett nytt perspektiv på forumet

Standard Ett nytt perspektiv på forumet

Kära S2-konspiratörer!

Jag funderade lite på perspektiv i morse samtidigt som jag hade en trevlig konversation med Quatar via Skype. Perspektiv är både intressant och krångligt, i allt från foto till färger till Travian. Finn nedan ett av mina favoritexempel på två personers perspektiv.

Det var en solig försommardag i april 2004 och Sprakel spankulerade nedåt gatan i Causeway Bay tillsammans med en bedårande flicka som numer är Fru Sprakel. Mel Gibsons ganska blodiga film ”The Passion of the Christ” hade släppts under påsken och alla DVD-butiker visade utdrag ur den på skärmar som vette mot gatan. Jag stannade och såg James Caviezel bli misshandlad en stund och så vände jag mig till Jade (jo Safiren, min fru har ett ädelstensnamn, fast i verkligheten! ), som stod med rynkad näsa och jag sade: ”It looks bad and is rather gory, but it is actually a very famous movie.”.
    Jade svarade lite irriterat: ”I know that movie of course, do not be silly.” Vi återupptog spankulerandet och Jade sade, lite överlägset förklarande sådär: “By the way, the book is very famous too.”.
    Det tog Krakel-Sprakel någon sekund innan lydelsen sjönk in och ytterligare någon sekund innan jag fullständigt föll ihop i skrattparoxysmer som varade i en kvart eller så med en mycket irriterad samt oförstående flickvän tittandes på. Hon har ju inte fel i sak, Bibeln är relativt känd... Skillnaden för en Taoist som henne är det en bok hon hört talas om, som kanske ”Sagan om Ringen” eller ”Krig och fred” inget mer, inget mindre. Vårt perspektiv på Bibeln, även om vi är troende kristna eller bara uppvuxna i ett kristet land, är helt klart annorlunda!

Så det är i andan av andra perspektiv som jag startar en positiv tråd, där jag tänkte att vi skriver uppskattande saker om andra spelare och allianser som omväxling mot det, ibland ganska negativa som har dominerat på sista tiden. Nedan är saker som jag tycker är positiva med några allianser på S2, det innebär inte att du som läser detta håller med, men det ändrar inte intentionen med vilket det är skrivet.

GOS: En liten allians som alltid ställer upp för varandra och deffar förtjänstfullt mot A.A. och andra (Sprakel själv blev av med runt 2500 IR i ett moln av rök och damm vid tillfälle). En liten allians med stor sammanhållning.

B: En allians som mycket bra klarar av att synka ihop duktiga och erfarna spelare till att arbeta mot samma mål. Det är alltid svårt, då den typen av spelare ofta har en egen agenda och är ganska viljestarka, men B har visat att det är möjligt om man jobbar hårt.

Ris/Ros: Har ett flertal genuint duktiga Travian-spelare, ett driv i det de tar sig för och är den utan tvekan skickligaste offensiva alliansen på S2. Att de dessutom har plats för några mindre spelare är inte så vanligt när man är stor och grann.

PDA: De har en mycket stark ledning, en motståndskraft i motgång som är beundransvärd, bäst på S2, vilken de visade under månader av försvarsinriktat spel när Cosa/Nosta/B anföll. Deras ihållighet har burit frukt när de upptagit många av sina forna anfallare i alliansen.

Någon annan som vågar skriva något trevligt?

Eder käppkines,

/RvS
    Senast redigerad av Ragnar von Sprakelspene den 10-02-09 klockan 16:52 Anledning: Italics...
    Also sprach Sprakelspene

Senior Member LPungens avatar
    Reg.datum
    Jun 2009

Standard

kommer inte på något.. måste få tid till att tänka :P
    s1 överraskning
    s2 LUGNA
    8 av 3 personer har matte svårigheter.
    http://open.spotify.com/track/3kBnB0lWQ6jlJqFO8HVzvW

Senior Member Telluss avatar
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Jag är inte alltför uppdaterad om allianserna men detta är såsom jag uppfattar dem i alla fall:

PDA* Står för sammanhållning, målmedvetenhet och laganda. En allians med stort hjärta och högtgående planer. En riktigt duktig allians med flera riktigt meriterade spelare (inan och efter B's inkomst) men de brukar historiskt sätt i alla fall även alltid försöka få igång "de mindre" spelarnas motivation, spelglädje och uppskattande för spelet. För mig känns de nästan som ett väl avvägt mellanting av Eg-suktande & TravianFactory.

A.A. En allians som utstrålar inneboende skicklighet och som har alla möjligheter att leverera - vilket de även har gjort, men jag tror de kan ännu mer. Även här existerar ett antal riktigt fina namn i uppsamlingen och jag anser att A.A. är en allians med legitimitet och tyngd i sitt agerande

T.F känns för mig som en allians som sliter, kämpar och frustande (som en tjur kan jag faktiskt tänka mig) aldrig ger upp och som kämpar helt enkelt.

Ros/Ris - vilket gäng. Vet inte riktigt vad jag skall säga men en mycket trevlig kämpaglöd och strategiskt tänkande där allting finslipas in i minsta detalj. Ett riktigt skönt och målmedvetet gäng som vet vad de vill och genomför detta. En allians var syften och spelidé är relativt klara. En riktigt härligt sammanhållen allians, med hög trevnadsfaktor

NsG/DDNT/Troja känns för mig väldigt lika, men de är bara för att jag inte har så stor koll på dessa samt för att de är allierade och för att deras namn gör att man blandar ihop vem som e vem av dem. De känns som outsiders med möjlighet att skrälla på något sätt, något oväntat sätt.

Syntax är en allians med grym potential som ibland glöms bort, riktigt skickliga och duktiga. En något mindre och...jaah ytterliggare en allians med potential.

SPECTRE/Legion X/B (anser inte att de är samma men de har liknande egenskaper - nämligen ruskigt skickliga)

Junior Member
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tellus Visa inlägg
    Jag är inte alltför uppdaterad om allianserna men detta är såsom jag uppfattar dem i alla fall:

A.A. En allians som utstrålar inneboende skicklighet och som har alla möjligheter att leverera - vilket de även har gjort, men jag tror de kan ännu mer. Även här existerar ett antal riktigt fina namn i uppsamlingen och jag anser att A.A. är en allians med legitimitet och tyngd i sitt agerande

Märks att du inte är uppdaterad för det där känner jag som gammal medlem inte igen det minsta, möjligen finns det några fina namn men flera har lämnat.

Men även en gammal besviken cyniker kan väl komma med något positivt:

B, en allians som vet att prioritera och vilka deras motståndare är.

AA, en hård och hänsynslös allians som inte skyr några medel för att vinna och har en hård sekretess mot sina motståndare och undersåtar.

Det sista kan ju ses som negativt men enligt Machiavelli är det goda drag hos en furste, och vem är jag att säga emot en av 1500-talets största tänkare...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kotov Visa inlägg
    Märks att du inte är uppdaterad för det där känner jag som gammal medlem inte igen det minsta.
    Tellus pratar om A.A. och du har aldrig varit en medlem i den alliansen Kotov. Däremot spelade du i T.L, en kort stund i L.A.A. och nu i VI.

Citat Ursprungligen postat av Kotov Visa inlägg
    Det sista kan ju ses som negativt men enligt Machiavelli är det goda drag hos en furste, och vem är jag att säga emot en av 1500-talets största tänkare...
    Då detta är en positiv tråd så är jag glad att du postade här och kunde finna bra saker att säga om andra allianser som B och A.A., trots att du kännt dig förfördelad, det uppskattar jag.

Kotov och jag hade så gott som alltid olika upfattning i sakfrågor vilket jag inte tycker är minsta konstigt, alla personer tycker inte lika, och det är oftare en fördel än nackdel. Som person så uppskattar jag Kotovs rättframhet, klara synsätt, goda språkbruk och bildning.
    Senast redigerad av Ragnar von Sprakelspene den 10-02-10 klockan 11:09 Anledning: L.A till T.L
    Also sprach Sprakelspene

Junior Member
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Må så vara Sprakel att jag inte var med i själva AA, och det märktes rejält på vilket sätt jag och de andra medlemmarna i L.A.A fick information och insyn i beslutsprocessen. Och vad jag förstod av de långa "samtalen" vi hade var det hela tiden din ambition att samla hela AA blocket som i en allians, vilket gör det lite synd att du inte ens minns turerna i utvecklingen korrekt.

Under den här rundan har jag varit med i Travianska Legionen (T.L) Legium Ad Astra (L.A.A) samt nuvarande VI tillsammans med största delen av L.A.As gamla ledning som lämnade i protest nästan samtidigt. L.A har inte existerat vad jag vet i vilket fall har jag inte varit medlem där.

Så jag tycker lite att du får bestämma dig hur du ska ha det? Ska hela blocket vara som en enda stor allians (vilket då innebär att jag har varit medlem där) eller ska de vara separata vilket är en syn som är ganska trasig om man ser på hur blocket styrdes under min tid där, som inte var så ringa som du framhåller.

Standard

Eftersom du fortsätter posta i just denna "glada tråden" så utgår jag att det din post gör dig lycklig och det var ju meningen med tråden.
    Also sprach Sprakelspene

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard

A.A: I suspect them to have a brilliant plan that even RR will be shocked at when it comes to EG. They continue to do good, despite alot of forum "hets" and alliance relations pushing. I'm just waiting for the good stuff to arrive, and I'm sure it will come

B: Bitra ja, men koselige folk. Noen søte damer er det også *kyss*, og trofaste gamle samt unge gubber
    Kjemper med ryggen mot veggen og hodet likevel hevet høgt! Respekt til ledelse og medlemmer.

LCN: En allianse for folket, høg takhøyde for alle, inkluderende og sosial. Holdt skipet gående tross halve serveren med heftig kriging, skrikende mangel på det meste på slutten, men likevel holdt dem lengre ut enn en skulle tro, kudos. (inkl Spectre, Legion X etc, velger å kun omtale LCN her og ikke dem nye gruppene)

PDA: Har mange små luringer, artige og vennlige spillere. Ser ut som allianse ledelsen er på rett spor.

RR: Tactical smart, and a solid group of players. Even though I dont like their propaganda strategy at the forums to conceal their tactics, I belive their overall strategy prevails and so far their results have show everyone just that.

NSG/DDNT: A vast group of players, yet even if some are small, they lack no courage. They attack and suicide in great numbers for the greater good. Job well done on warfare. Still they have the perfect position still for endgame, with members, units, and partners.

BOO: Smart ppl, I belive they are an alliance a little after my heart, sort of, not going to say more
    Friendly and good ppl in there!

Troja: "Small" but with hearts of gold!

Rest: Ofcourse many have excluded you from the future, the gameplay, and EG, but not I. I've seen too many times WW's arise from the ashes to stand the test of time, and to bring even the greatest groups to their knees by beeing the perfect outsiders rushing in just at the right moment. No war can stop all the opponents from having a go at the win.
    --| Account : Hans og Grethe |--
    --| Motivation: I play only for fun this round, and for my lovely co Miss A <3 |--

Senior Member Sonnys avatar
    Reg.datum
    Aug 2009

Thumbs up

En mycket trevlig och otippad idé måste jag få säga.

RR: Ett till synes sammansvetsat gäng som ger allt, får de för sig något så genomför de det, och de gör det med stil.
    De har även flest unika artefakter.
    Mycket stora namn, och fler blev det efter LCN's fall, tyvärr så lämnade Byggmark RR om jag förstått det rätt.
    En stor förlust för hela se2.

Troja: En allians som ställer upp för varandra (och andra), de jagar nytt blod och har sen LCN's fall värvat mycket fint folk, en allians att räkna med.

DDNT: En allians som jag grundade, i grund och botten i alla fall.
    Ett riktigt skönt gäng med god personkemi, både alliansmässigt och i ledningen, en allians som argumenterar och tar det säkra före det osäkra för det mesta, men som ändå aldrig tvekar att göra det de finner gott.

F.D. B: Ett litet, men riktigt duktigt gäng spelare som absolut visat att stora spelare kan enas under samma sak och skapa magi.

PDA: En allians med fungerande rutiner, en sen länge känd ledning, som har en lite annorlunda taktik i och med att de hjälper små allianser att finna den riktiga travian känslan, någon typ av medium mellan små spelande och lite mer seriöst och helhjärtat spelande.
    Jag är riktigt vild!

Nyligen avslutade:
    Sez 20: KebabPanda
    S1: Turkisk Peppar - "DjungelVrål" var härskare över det största personliga riket, följt av "Turkisk Peppar" och "Polly". "Turkisk Peppar" slaktade mer än någon annan, och var den starkaste, mest skräckinjagande befälhavaren.
    TT kval: Speciella
    S2: Jotten, kastat på mig i EG, MYSA <3

Nuvarande:
    TT-Finals - Illicit (Support konto)

Standard

En underbar tråd som borde fyllas på med mer trevliga rader!

Jag ger det ett försök så skall vi se var vi hamnar...

A.A ( med kringallianser ): De är lite som jokern i kortleken med toksprakel i spetsen som har en tendens att skriva de mest sanslösa historier om exakt ingenting och allt.
    De har balanserat bra på kniveggen och lyckats med det som de sagt skall göras utan att förta sig.
    En klart intressant uppbyggd allians med en (till synes) toppstyrd ledning med skicklighet att delegera.

RR: Ett rätt hårt skal med massa mjuka gosiga killar och tjejer i.
    De har kört över allt hitills de velat och har jobbat extremt målmedvetet när det gäller trupp och kontobyggen. Har med de senaste rekryteringarna i stödalliansväg blivit väldigt starka och det kommer krävas mycket att plocka ner dom helt och hållet. Nu är det så att en allians inte är en person men då fåglarna imorse sjöng så vackert om att Byggmark återvänt från de saknades skara har de en taktiker i världsklass.

NSG/DDNT/TROJA : Dessa 3 är som en Volvo Amazon. Stenhårda stabilt arbetande allianser som inte ger sig för väder eller vind i alla lägen. De har en rätt låg profil men de som dristat sig anfalla har förr eller senare fått inse att det kommer kosta mer än vad man får ut. Enligt rykten ( samma fåglar btw) så har de även en av Travians snyggaste ledningar, men vad vet jag.

Spectre: En allians med stor ledarkunskap och erfarenhet. Som väntat ligger de lågt och hoppas kunna glida under radarn ett tag till och de gör det bra! Får de arbeta upp sig till EG lär de vara ett bra kort att ha på handen.

LegionX/B/Syntaxx: Efter splittringen så blev LegX fristående ett kort tag innan de gick in i RR´s led och för PDA och A.A var det en stor förlust då de är ett riktigt hårt och duktigt gäng. De kommer bygga upp sig till en sidekick värd namnet.
    B gick in i PDA till stora delar, det som är kvar är i samma sits som LegX och kommer kanske inte vara lika behjälpliga men det finns spelskicklighet och mental styrka där.
    Syntaxx är som det redan sagts en extrem doldis och de har en kompetent ledning. Som en mindre allians kör de sitt eget race även om de numera räknas in i RR stallet. Ytterligare en stabil hand att spela ut vid ett senare skede.

PDA/TF : Efter sammanslagningen så är de här 2 gamla kompisarna numera ett gigantiskt block av spelare. En skön mix av gammalt rutinerat skinn blandat med många nya spelare som ser och lär.
    Travianfarmen är ett ord som passar bra in på PDA då de har producerat mängder av nyttiga duktiga spelare genom de 3 servrar de funnits. Spelglädje och allas rätt till spel på lika vilkor är inetsat i ledningen vilket säkert med de nya lite mer brutalare spelomgångarna kan visa sig vara en nackdel.
    Svårt att se en stabilare ledning i travians historia än Shmrg med vänner.

Det finns säkert massor av bra duktiga spelare/allianser jag har missat som kämpar och sliter i det tysta, ni får alla en "hatten av" för ert jobb istället.

//Whippe

Sidan 1 av 3 123 sistasista

Regler för att posta