Visar resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Recesion: Halo Combat Evolved

Senior Member Lord Beijers avatar
    Reg.datum
    May 2008

Standard Recesion: Halo Combat Evolved

Det första Halo är igång, och det blir inte en tur med en GPS märkt park. Nej, det blir en tur, fylld av spänning, action, orientering och en massa blått blod. Så ta på er en hjälm med GPS, ta med en karta, sätt bomben i bältet och ladda vapnet, detta blir inte en lätt resa!

Alarmen tjuter, skeppare med pistoler springer runt och skjuter väggarna som om de vore fienden. Kommendör Keys ger mig orden, återuppstå.

Detta var mina första tankar om Halo Combat evolved. Och jag älskar minnena från tiden jag och Charlie var en tvärhand hög och skrek: Dö! Dö! Dö! Plocka inte upp min pangare nu! Dö! Potatismonster klockan 12!
    Vi var helt enkel besatta av vad som skulle bli ett av världens spelunder. Den där jättecoola grafiken från den tiden chockar mig fortfarande, det otroligt bra röstskådespeleriet och paniken när de röda prickarna ploppade upp på kartan.

Dock så är inte allt solsken och gröna skogar. Jag måste säga att det är helt omöjligt att hitta någonstans. Jag förstår knappt hur jag och Charlie kämpade oss igenom banorna. Jag gick i över 1500 meter innan cortana skriker: Dina allierade är under beskjutning, vi måste hjälpa dem!
    Vaddå vi? Det är jag som får blodet och hylsorna på mig! Hursomhelst så får man ju röra på arslet och förflytta sig 900 meter bakåt för att komma till mina allierades bas. Trott eller ej, jag går 900 meter tillbaks efter att ha hjälpt dem och gissa vad som händer, en grupp allierade har hittats och jag får åter springa tillbaks, det har inget med att spelet är dåligt, även min totalt överlägsna hjärna borde hitta, men ibland så genar man och hamnar i Tjottaheiti. En GPS skulle inte skada!

Vapnen i spelet är helt underbara! Först så har vi "The Halo 1 pistol", helt oövervinnerlig. Jag sköt ihjäl en hunter med ett skott, på pansaret. Jag sprängde en Banshee med två skott. Jag höll på att svimma.

Sen har vi såklart Assultrifle, med 60 skott i magasinet så är jag redo att sparka röv! En Elite har ingen chans mot mig och mitt gevär!

Sedan kommer såklart Covenat vapnerna också. Vi har Needler (Igelkotten), Plasma Pistol, Plasma rifle och såklart Fuel Rod Gun (Fisken).

"Fienderna är inte dumma, bara helt kassa" En ung Gamefreaker under en sen lördagskväll.
    Just vad jag tänker på i denna stund, de är inga dumma fiender, bara dåliga på att sikta. Deras taktik är ju omringa och storma. Den fungerar, men deras brist på soldater gör dem ganska så lättslagna. En sammanfattning:

Notera att () bemärkningarna är mina egna smeknamn.

Grunts (Potatismonster) är grunden för en attackstyrka. Beväpnade med Plasma pistoler och Needlers så är de i stora nummer jävligt farliga, fast om de är ensamma så sviktar moralen och de flyr från fältet.

Jackals (sköldisar) är min personliga favorit. De är en försvars enhet, samt kanonmat. Med sin sköld så kan de skydda sig själva från attacker av vanliga kulor. Dock inte från en bunt plasma gevär. De är, likt Grunts väldigt farliga i stora nummer, men de kan inte göra särskilt mycket ensamma eller med en kamrat.

Elites (Jumbos) är de mer tränade soldaterna. De har tyngre vapen såsom Plasma gevär och needlers. Farliga i grupp och ensamma. Deras attackmål och strategi är att ta ner din sköld och döda dig, de kan även slåss i närkamp och vara extremt farliga med sina energisvärd.

Hunters (De stora) är de lite större och tyngre soldaterna. De används för att få bort irriterande anfallare eller fordon. De närmar sig långsamt under betäckning av sin sköld och skjuter. När de är nära nog så går de in i närkamp.

Spelet är väldigt bra för sin tid och dens efterföljare var bra. Många säger att Halo 3 är det riktiga Halo, men jag tycker att Halo 2 är det riktiga, dock inte det bästa. Halo 1 är det bästa i serien, men det kunde ha gjorts bättre, vilket Halo 2 gick in på, att laga bristerna. Men Halo 2 känns lite bortom storyn medans Halo 1 har en handling, och det gör Halo till Halo.

Det som dock är väldigt dåligt med spelet är skärmuppdateringen, ibland så går det ganska långsamt och man kan missa vart man ska svänga. Även teleporten är sjukt jobbigt då man konstant tappar bort sig.

Än har jag inte provat multiplayern, men jag tvekar att någon kör det fortfarande.

Som sagan säger, så länge en spartan går, så finns det hopp!

Plus: Bra grafik, bra story, bra vapen, bra AI, känsla och grym kontroll!
    Minus: Dålig skärmuppdatering, dålig väghållning.

Kommentera gärna!
    Senast redigerad av Lord Beijer den 09-04-09 klockan 01:58

Senior Member Tanners avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Har läst både denna recension och dina tankar kring rasism, jag skiter fullständigt i Halo, tycker spelet är totalt värdelöst, men ändå läste jag hela "artikeln" varför? Jo, för att Du är fenomenal på att skriva, Du skriver med en sådan inlevelse och flyt att man inte kan sluta läsa. Du jobbar med någon form av "skrivarbete" journalist kanske?

Keep On Rocking!

Mvh Tanner
    S1(4): Kirre85 - hTs

S2(2010/2011) Mio - FINT(senare Légion)

S1(5)Knuugen - HBO

S6(2)****** - ********

Reg.datum
    May 2008

Standard

Tack

Jag är faktiskt bara 13 år därför kändes det bra att få beröm.
    Senast redigerad av Lord Beijer den 09-04-09 klockan 03:54

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Själv är jag också ett stort Halo-Fan.

Har klarat Halo 1, 2 och 3 Legendary Campaign. Solo.
    Har klarat Halo Wars på Normal, och de flesta banorna på Heroic.
    Har läst de flesta novellerna på engelska.

Kör även Halo 3 multiplayer och Halo Wars Skirmish och rockar på det. Dock har jag inte haft Live speciellt länge, så jag har inte så mycket poäng.

Det förbluffar mej, att dina namn var vääldigt lika mina namn på Halo 1 Covenanterna.

Senior Member r0bfishs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag säger som Tanner, man måste läsa

Senior Member Edisons avatar
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Hmm, du skrev "Än har jag inte provat multiplayern, men jag tvekar att någon kör det fortfarande."

Menar du då på spelen Halo combat evolved (halo 1) och Halo 2 då eller?

Jag lirar Halo 3 ganska ofta på multiplayer-läge och kan meddela att 300 000 spelare brukar vara inloggade.
    Örgryte

AMOR ET FIDES - kärlek och trohet, Örgryte

Reg.datum
    May 2008

Standard

Kört alla, men jag menar Halo 1 plus att min bror aldrig brukar vara hemma

Senior Member Edisons avatar
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Vad spelar det för roll om din bror är hemma? :P