Sidan 1 av 2 12 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 19

Ämne: AF tackar för sig

Senior Member
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard AF tackar för sig

Apatiska Fronten, AF, tackar för sig och kommer inte tillbaka nästa runda.
    Det här är en avskeds och infotråd, inte en tråd för smutskastning. Vill någon att jag editerar något kan jag göra det.
    Finns också tips och råd till mindre alliansledare och kanske lite info från bakom kulisserna.

Apatiska Fronten grundades under förra rundan av mig Freispiel, med flera vänner. Namnet är bara ett skämt, alliansbeskrivningen också. Tanken var att ha en liten tight krigförande allians, som krigade sig igenom end game genom att anfalla oförsvarade supportbyar hos fienden. Ingen av oss ville sitta och skicka vete i små små paket dygnet runt till ett VU, roligare då att kriga.

Under runda 3 fick jag en hel del ovett av en alliansledare som ofta påpekade att jag "äventyrade alliansens säkerhet" genom att jag anföll tillbaka på större spelare som anföll mig, och jag startade privata krig utan att fråga först, vilket inte var populärt. Tyckte det kändes fel att jag stillatigande skulle förlora flera byar utan att min allians reagerade. Efter detta beslöt jag mig för att ha en allians där alliansmedlemmarna skulle ha i princip full frihet och support att anfalla vem som helst, som inte var officiell IAP eller ally förstås. Alliansen skulle också ställa upp fullt ut för alla medlemmar som blev angripna.

Med gedigen utbildning och träning av medlemmarna lyckades vi under sez4 få ihop ett sammansvetsat gäng som kunde tajma anfall och nolla byar inom sekunder, punktdeffa, mellandeffa och jobba som ett lag. Vi fick till sist något slags rykte som en hyfsad krigförande allians som man måste spela på topp emot, missade man en sekund vid byövertagande eller katapultvågor mot oss var vi där och mellandeffade. Vi krigade tillsammans med Opus Dei mot någon lam allians med 2 vingar där vi upplöste ena vingen. Sen blev vi indragna i storkriget mot -JV-, SOF, DOW, TT och SEA, där vi lyckades rätt bra mot –JV- och SEA vilket var betydligt större allianser. Höjdpunkten var väl ett övertagande av en släggby. Vi bidrog indirekt till VIP-alliansens seger, men stod aldrig officiellt med som VIP-are.

En sak som gjorde AF "berömda" var att jag och Helan konsekvent hörde av oss till andra spelare som scoutade eller anföll AF och sa att vi noterat scoutningen/anfallet och skulle komma att bemöta en upprepning eller upptrappning med motanfall från hela alliansen. Ofta hände det också att vi som ett LAG, en ALLIANS, gemensamt anföll andra spelare. Detta fick vi skit för av spelare som tyckte vi var fega, men om man ska spela i en allians ska man handla som EN allians, annars kan man spela solo.

Inför runda 5 höjdes antagningskraven och även kraven utifrån och även skitsnacksnivån steg dramatiskt. AF tar inte skit från någon, oavsett hur "stora" spelare vi än möter. Detta har lett till att vi har fått en hel del fiender och många hårda ord mot oss, men det har också lett till en stabil allians med väldigt få, om ens några, avhopp. Lika hård som jag varit mot mina fiender, lika väl har jag behandlat vänner och allierade. De som varit officiellt allierade med AF har kunnat lita på oss helt och fullt, (med undantag av TCC vilket jag beklagar).

Vi startade krig mot Lulz mest för att vi ville. Efter ca 2 veckor övergick kriget dock i samarbete, där vi anföll Lulz fiender och nollade någon by, samtidigt som de deffade oss. Det officiella kriget stod dock kvar och lurade folk ännu en månad efteråt. Så förklarade FK krig mot oss, och vi krigade sporadiskt mot DX under hela första halvan av rundan. FK klarade vi oss bra emot, men DX plockade flertalet byar av oss.

Tyvärr växte alliansen lite för kraftigt, framförallt när våra trogna vänner från sez4 Opus Dei gick under, och vi närmade oss 30 medlemmar ett tag, vilket visade sig vara okontrollerbart. Sitters och co-spelare visade sig vara spioner för DX och jag kände inte alla i alliansen och stämningen var inte lika bra. Däremot utnyttjade vi spioneriet till att ge felaktig information till vår läcka. Den felaktiga informationen gick ut som MM hos DX och ledde till att Dream Hackers konto deffade fel byar och resten är historia.

Den här rundan har vi inte tajmat anfall eller gjort gemensamma operationer lika mycket som under sez4, dels på grund av läckor, och dels på grund av att det är precis det motståndarna förväntat sig. Det är inte bra att vara förutsägbar. Vi fick hybris mot DX och gick på EKGs offbyar, med väggning som följd. Efter det har vi ofta skickat fejks som varit tajmade, för att ge sken av skarpa tajmade anfall, och så har de skarpa anfallen anlänt helt slumpmässigt på oförsvarade byar, ofta så kallade "värdelösa" supportbyar. (Det finns inga värdelösa byar!)

Medlemmarna har också i mycket större mån skött sig själva den här rundan, jag har kunnat skicka ett MM om att dra 200 fejks och 10 skarpa anfall på någon spelare, och detta har också genomförts av varje spelare! I början av rundan körde vi dock gemensamma operationer för att öva tajming och samarbete. Då ser man vilka spelare som anstränger sig och vilka som bara tänker på sig själva och som inte ska vara i alliansen.

Som avslutning gick vi officiellt med i X-unionen och krigade en vecka K&Q vilket knappt är värt att nämna, men när X och VU-unionen gick ihop blev det för magstarkt för oss och vi blev bara AF igen, dock på TDS sida.

Vi har blivit anklagade för att gå i Opus ledband och för att vara TDS egna lilla hjälpallians. Man ska inte förväxla trofasthet med menlöshet. Vi har alltid gått våra egna vägar och innan större beslut har tagits har jag hört mig för i alliansen för att kolla stämningen och inte gå emot medlemmarnas vilja. Vi står dock trofast vid våra allierades sida. Sez5 blev väl en lyckad runda. Grattis till VU-vinnaren.

Nu tar AF ett uppehåll och kommer inte tillbaka nästa runda. Jag vill inte att någon tar över namnet och använder vår profil, då är det inte det riktiga AF. Många har dock hört av sig till oss, till och med bland våra fiender, och sagt att de gillat vår inställning och vill spela med oss i framtiden. Kanske till sez7 i så fall.

Ni får dock gärna spela som AF, vi har haft ett väl fungerande koncept. Här följer några råd till mindre erfarna alliansledare med ambitioner att kriga mycket. Ni måste ju naturligtvis välja något som funkar för er också, men förhoppningsvis finns det en del att hämta här.

1. Se till att känna din allians väl. Ha hellre färre medlemmar du känner riktigt väl än många medlemmar du inte känner. Tro inte att många svaga medlemmar kan göra ett bättre jobb än några få starka. Gör sitter-checks med ojämna mellanrum. Låt medlemmarna rapportera alla inkommande anfall.

2. Stå för totalitär demokratisk anarki som ledarstil, dvs låt medlemmarna sköta sig själva i de flesta frågor, rådfråga dem vid behov och fatta sedan tydliga beslut. Ta dig tid att regelbundet prata med varje medlem om hur det går och vad han eller hon behöver och stöd dem fullt ut.

3. Satsa på trupp... både off och deff... En förutsättning för att hålla mycket trupp är dock att ha många byar. En krigar-off börjar bli effektiv runt 30k infanteri och 10k kavalleri och några tusen katapulter på det. Sikta högre än det också, definitivt inte lägre. Skippa dock inte att anfalla om du har färre trupper, scouta, samarbeta med andra. Våga använd trupperna, det går fort att bygga nya.

4. Var aktiva. Hör av er till folk som anfaller eller scoutar, utan undantag. Prata med alla spelare som är aggressiva. Hota om det behövs, anfall tillbaka om det behövs, se till att ni inte blir enkla byten, det ska kosta och vara besvärligt att anfalla er. Inga gula prickar, se till att alla har sitters, helst inom alliansen…

5. Backa upp ord med handling och spela som ett lag! Se till att träna anfall och försvar och se till att HELA alliansen deltar i gemensamma aktioner. Alla måste kunna mellandeffa och skicka flera katapultvågor per sekund. Ni kan inte snacka och skryta och sen inte kunna kriga.

6. Respektera medlemmar och allierade och var trofasta och ärliga. Skaffa inte för många allierade och absolut inte för många IAP. Hellre ett fåtal riktiga allierade som ni samarbetar nära med, än många allierade som inte lyfter ett finger om ni blir anfallna...

7. Var skoningslös mot fiender och överös dem med anfall och fejks. Många knäcks av att det blinkar röda svärd dygnet runt. Erbjud fienden en plats i er allians (det är ju som att ta över varenda en av en fiendespelares byar) och sluta anfall om spelaren hoppar av alliansen ni krigar mot och gör det med ärliga intentioner. Var dock inte dryg mot mindre spelare. Stora kaxiga spelare kan dock bara ha det.

8. Tänk lite PR-mässigt. Använd forumet för att visa att din allians finns, posta bra rapporter och beröm motståndare som gör fina anfall på alliansen. Acceptera seriösa krigsförklaringar. Skippa dock att ha en vinge, det skapar bara problem.

9. Tänk strategiskt från rundans start. Sätt upp ett tydligt mål för rundan och avvik inte från detta. Byt inte sida! Satsa antingen på EG eller inte, försök inte med något mellanting. Låt medlemmarna sätta upp personliga långsiktiga och kortsiktiga mål. Det kan vara enkla mål i början som att få ut by nummer 2 eller lite senare att bygga en stor off.

10. Var tydlig med vad som förväntas av varje alliansmedlem. Ha ett tydligt mål för anfalls- och försvarsaktioner. Se till att alla vet precis vad de ska göra när de anfaller eller blir anfallna. Följ upp olika aktioner och utvärdera.

(Självklart måste man ju anpassa allt efter egna förutsättningar och spelstil.)

Till sist vill jag hälsa till alla som har stött på AF att vi inte är så hemska som vi (jag) verkar, och jag hoppas att ni förstår att AF aldrig hade lyckats så bra utan att jag pushat så mycket för medlemmarna både på forumet och i "diplomati" i spelet. Hårda ord har bemötts med ännu hårdare ord och hårt har satts mot hårt. Det fungerar dock åt både hållen, börjar någon med att visa respekt får man respekt tillbaka.

Tack för två roliga rundor, vi ses när vi råkas.

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det var lång text.
    xD

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2008

Standard

Mycket bra skrivet frei.

Har varit en ära att spela med dig/er i AF
    What we do in life echoes in eternity!

Sez 3: Mulisha - ?
    Sez 4: The Dark Knight - S.O.F
    Sez 5: AoX - AF

Standard

thihihi, STORVRETA!!! Så hette din by typ förra rundan.
    Sez4 - DynastyPontus
    Sez5 - Childh00ds3nd
    Sez6 - maccan102

[*HyperAktive*]

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Mycket bra skrivet, Freispiel, och tack för dom goda råden. Jag har alltid respekterat er allians och jag beundrar er för er skickligheti spelet.

Senior Member
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av r4z0rbl4d3 Visa inlägg
    thihihi, STORVRETA!!! Så hette din by typ förra rundan.
    Japp, heja Storvreta på fredag i innebandy!

Senior Member
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Freispiel Visa inlägg
    Japp, heja Storvreta på fredag i innebandy!
    kvittar ju wic vinner hela skiten endå
    Senast redigerad av Hojte den 09-03-30 klockan 16:04

eis39
    Guest

Standard

Snarare att Helan hånade mig regelbundet för att jag skickade ett par hundra katafejks mot er. Var tydligen ett säkert tecken på att jag sög :-) Sen satt man ju i er skype en hel del o skitsnacket där var helt osannolikt, nån ville ha DH bannad för att dom skickade flera anfall på samma sekund från olika byar...

Sen att AF fejkade 3 supportbyar o väggar det mesta av alliansens samlade off på mina 2 offbyar, det var bättre fejkat :P

Så ingen respekt för helan men viss för freispiel o en del andra..

Dock medger jag att ni varit rundans roligaste fiende, 2 av mina top3 dagar var ju när EKG & DH otajmat tog över C&Ks mainoff och när AF massväggade (350k off vilket var en hel del på den tiden) mot mig

Så tack för en hel del roliga strider!
    Senast redigerad av eis39 den 09-03-30 klockan 16:04

Senior Member
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Respekt till AF och dig Frei.
    Ni har varit roliga att "kriga" med under rundans gång och har haft ett par roliga stunder.
    Vi kom först på lite fel sida av varandra men tycker sedan att jag sett en sida jag tycker om från ditt och AFs håll.

Och alla vet ju att det är AIK som kommer att knipa det tillslut
    Sez 5: Cosa Nostra - DX
    Sez 6: Angels - 1337
    Sez 7: TravezHilton - Mupp
    Sez 8 : Barbie - BR!

Senior Member Lolotuss avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Hey Frei, jag tackar för AF.
    Speciellt tack till dig för att du är min lilla sötis-svamp!
    sez3-4: Thaipeiho-nevermind
    sez5: Wraith Shade/Knight (Nescio-100)
    sez6: Sötaste kontot i MD
    sez7: Ego-uppbyggare

Sidan 1 av 2 12 sistasista

Regler för att posta