Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... sistasista
Visar resultat 11 till 20 av 103

Ämne: Guide till att snabba upp din dator!

Senior Member besaros avatar
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Unknownz Visa inlägg
    Tänk dig att en hårddisk är som ett skrivbord! Allt ligger huller och buller och det tar lång tid att hitta det. Genom att använda Disk deframatorn så "Sorterar" Du alla filerna i sina "Mappar". Inget "Tas bort" Eller "Flyttas" från datorn ( I alla fall inte så att du "ser" eller "märker" Det med dina ögon ) Defragmentation är bara ett sätt för datorn att kunna sortera och få Access till filen snabbare.
    Citat Ursprungligen postat av Unknownz Visa inlägg
    Det är ingen idé att göra det eftersom att jag tvivlar på att du installerar över 300 gb om dagen. Detta kan vara bra om du har en server som tar emot en hel del fakta men som personlig dator som "spelas" på så behöver du bara göra det 1 gång i månaden om du använder datorn normalt. ( Spelar, Laddar hem, Betalar räkningar, etc )
    Vänligen undvik dubbelpost, använd edit istället

*Sammanfogar inläggen.*
    Citat Ursprungligen postat av Iceclamber Visa inlägg
    vet inte vad som sker med dagens kællkritik. men fan do your WIKI eller googla næsta gång!

Senior Member matte94s avatar
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Här är lite fler saker:

Ta bort autostart
    Autostart gör så att vissa program startas automatiskt när du startar datorn. Du kan nästan halvera datorns starttid på vissa datorer genom att ta bort program som du tycker är onödiga att autostartas.
    För att ta bort program från autostar gör du såhär: Startmenyn->Alla program/Program->Autostart högerklicka på dom på program du vill ta bort och tryck på "Ta bort".

Diskrensing
    Diskrensning gör så att onödiga filer på hårdisken tas bort.
    Starta diskrensningen genom att göra:
    Start->Alla program/Program->Tillbehör->Systemverktyg->Diskrensning, Sen väljer du vilken hårddisk som du vill ska rensas.

Mindre effekter
    Genom att ta bort onödiga effekter t.ex skuggor m.m så går datorn snabbare.
    Gör såhär: Den här datorn (högerklick)/Egenskaper/Avancerat/Prestanda inställningar/Visuella effekter. Markera "Justera för bästa prestanda" och klicka på "Verkställ".

Luxaxix
    Guest

Standard

Tack matte94. Jag redigerar in dem i första posten eftersom Conundrum sa så =)

Håller nu på att defragmentera, och det tar lång tid... Har hållt på snart 2h och de är på 50%...

Senior Member jonate20s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Tack alla som svarat, ska kanske svara på några frågor om det kommit några senare, men hinner inte just nu, editerar dock in det som föreslagits av matte94.

EDIT: Såg att tråden klistrats, tack Conundrum!

EDIT 2: Såg att Luxaxix var före.
    "Write like a maniac"
    Stolt filosof på server 2
    Medlem i Robs Fanclub
    ====||====

Alla klagomål tas via PM!

Senior Member matte94s avatar
    Reg.datum
    Apr 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Luxaxix Visa inlägg
    Tack matte94. Jag redigerar in dem i första posten eftersom Conundrum sa så =)

Håller nu på att defragmentera, och det tar lång tid... Har hållt på snart 2h och de är på 50%...
    Varsågod
    Då har du en snabb dator jämfört med min, för mig tog de ca ett dygn XD

Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Eller så har du fler/större filer

Citat Ursprungligen postat av 13est Visa inlägg
    jag tror jag har något fel med mitt RAM minne eller arbetsminne. För proceccorn är snabb. Men i själva arbetsminnet tar olika program upp onödigt stor plats, som ibland tar internet explorer upp 200 mb och warcraft 3 300.

När man har 822 mg ram så blir det ganska mycket när datorn normalt använder ca 400-500 i realtime minne..... Finns det något sätt att fixa detta?

(används 800mb går datorn like fort som vanligt, men om det går en enda mb över datorns "riktiga ram minne" (inte sådant man kan lägga till på hårdisken genom inställning) så går datorn skitsegt och måste ofta starta om den.)
    Finns program som frigör RAM-Minne, men alla funkar inte och jag har inte testat några, så jag vet inte hur de funkar.
    Senast redigerad av jonate20 den 09-02-25 klockan 19:03
    "Write like a maniac"
    Medlem i Robs Fanclub
    ====||====

Senior Member valdajs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008

Standard

Själv använder jag CCleaner , för jag har nog några trojanska hästar på min dator, PGA en massa skit jag laddar ner.
    Sez: UniqUe

We're all Unique.
    But not like me.

Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Eh, CCleaner är inget antivirusprogram...
    "Write like a maniac"
    Medlem i Robs Fanclub
    ====||====

Kung Markatta
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av teamnisseelit Visa inlägg
    En ny hårddisk behöver man knappt defragementera. Bero på vilket filsystem man har på hårdisken, Dom allra flesta nya använder NTFS och då är det väldigt sällan man behöver deframgmentera den....
    Filsystemet är NTFS gör ingen skillnad den blir lika fragmenterad med tiden iaf. Varför? Jo för alla filsystem delar in hårdiskens magnetspår i sektorer att lagra data på. En sektor brukar standard vara antingen 512 eller 1024byte stor. Man behöver inte vara mensa-medlem att inse att den fil man skall spara på ex. 8.5Mb inte ryms i en eller två sektorer utan krävs många fler.

När du sedan kastar ditt dokument på 8.5Mb och laddar ner en dvd-fil på 4.7GB och det är trångt på disken så den inte kommer åt att lägga den på sektorer som löper på en rad kommer den att stoppa in 8.5mb där den raderade filen legat och resten lite här och var. Filen blir alltså fragmenterad, vilket gör att när man skall öppna dvd-filen får hårdiskens läshuvud hoppa omkring som en vårpilsk kanin över disken för att läsa in den, vilket tar tid.

Därför startar man ett program som kan defragmentera, det vill säga skapa utrymme genom att fytta runt data på sektorerna så att data som tillhör samma fil hamnar så nära varandra som möjligt.

Att NTFS är modernare och kan laga meta-data så att filer lättare hålls reda på ändrar inget angående fragmentering då den fortfarande som andra filsystem är indelad i små sektorer.

Varför är sektorerna så små kanske någon undrar? Det beror på att när data är skrivet i en sektor så är den upptagen och kan inte skrivas till (av annan fil) även om det finns några byte ledigt i den. Vilket innebär att om man hade en sektor på 8Mb och filen är 1Mb som lagras där blir resterande 7MB också låst och kan inte användas.
    Senast redigerad av Kung Markatta den 09-02-25 klockan 20:18

Luxaxix
    Guest

Standard

Kan man avbryta en defragmentation? Vill gärna stänga av datorn under natten... Jag antar att det är som en virusscan, man måste starta om den nästa dag?

Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... sistasista

Tags for this Thread

Regler för att posta