Visa resultat för omröstning: Respekterar du om någon ber om tid på sorg?

Antal röster
42. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

13 30.95%
  • Nej

29 69.05%
Sidan 1 av 4 123 ... sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Avtalsbrytare och ohederliga personer

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2009

Thumbs down Sorg och tankar

Jag har spelat travian i drygt 1 1/2 år och känner mig lite som jag kan detta och det är därför som jag för första gången postar här med en fråga och skulle vilja se vad folk tycker.

I onsdags dog min mormor och jag har då haft mycke i mitt IRL och därför hade jag bett i min profil om en tid av frid och jag hade också sagt att jag inte skulle attakera någon under denna tid. Frågan är den, skulle du respektera denna begäran och om inte...varför?

För min del tycker jag att man bör respektera den persons begäran och ge en tid(inte evig dock) av frid för att kunna hantera IRL och efter det kunna komma tillbaka till spelet 100% och det skulle ge mig mer nöje än att utnyttja denne persons sorg.
    Senast redigerad av SirLance den 09-01-18 klockan 03:35

Senior Member
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Rent direkt känns det som det kan gå obemärkt förbi om du bara har det på pressen, tror nog inte de som farmar (om det är det det är frågan om) regelbundet kollar upp sina måltavlors pressar ( kanske inte stämmer i lika hög grad i regelrätta vendettor eller liknande). Om du har några som du vet ligger nära till hands att kunna anfalla dig kanske det gjode större nytta med direkta meddelanden ist!?
    Aku: s2 2007, s4 2007, s5 2007-08, s2 2008, s4 2009

s3 2007-08 Hurri o. Guestic
    s1 2007-08 Barathrum
    s6 2008 Gusi o. Sim-City
    s3 2008-09 F4rm3r,FayerOne
    s3 2009-10 Svarta Änkan

http://bloggen.fi/tbwd/

Divikajva
    Guest

Standard

Travian är ett spel. Inget mer...

Blanda inte ihop ett spel med riktiga livet.
    Så svaret från mig får bli Nej.

Btw: Om man ska göra något mm så får man skaffa sitter...
    Andra spelare ska inte gå ner på offen/Ranken/resurser bara för att någon annan person i Sverige är på något mm.

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Så du menar i fullaste allvar att du skulle utan vidare sätta en sitter på ditt konto som du lagt en 300 eller 400 kronor på?

För den delen så är travian ett spel MEN det kan finnas respekt mellan spelare även i spel och jag anser att visar man respekt mot sin spelare så får man respekt tillbaka.

Jag önskar dock att du aldrig kommer i den situation där du måste antingen lägga ner spelet helt pga saker som händer IRL, att du måste lägga ner något du finner roligt för du helt enkelt inte har tid/ork att spela.

Och detta med off rank etc, du menar välan inte på fullaste allvar att en enda person eller så skulle påverka någons off rank pga den vill bli lämnad ifred? Hur många andra finns det som man kan ge sig på...5000 eller 6000 eller så....

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

SirLance... tror du man orkar kolla på alla profiler oxå?... Dessutom behöver du inte skaffa en sitter... fråga en vän annars att co-spela i ngn dag eller så... och om du inte litar på andra, varför ens fråga om att inte bli anfallen under sorgetid?

Senior Member Befolkad bys avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Detta handlar nog om mig. Jag förstår om någon sörjer men om man farmar en 21x21 med över 120 spelare så kollar man ej igenom presentationen för alla spelare, endast för dem som skulle kunna vara hot. Jag fick ett medelande om detta och gick med på en IAP men efter ett flertal griniga brev om ursäkt med mera så tröttnar man. Man får höra saker som lögnare, dålig heder och dålig karma. Jag har nog ett ganska ok rykte och de flesta som har haft med mig att göra tycker nog inte att denna beskrivning passar in på mig, snarare tvärtom. Jag kan gå med på en personlig IAP men jag kommer inte att tvinga alliansen att göra detsamma.

Sen så kan man fundera på om det är logiskt att denne spelare fortsätter spela men ingen annan får spela emot denne. I detta fall så vore det bättre att tala med MH och fråga om de kan låsa kontot tills sorgen är slut. För så länge man spelar så spelar man spelet och gör det tillsammans med tusentals andra. Man kan inte begära att spelet upphör för att man vill det. Med tanke på frekvensen brev så verkar inte spelaren ifråga vara särskillt inaktiv.

Detta löstes till slut genom en timmes prod om dagen. Jag tröttnade på alla brev, jag har inget emot att låta någon få en frist men att någon kräver det och kallar en lögnare? Respekt i all ära men den måste gälla för båda parter.
    SEZ1 - Befolkad by - JustWe
    SEZ2 - Befolkad by - FortKnox, DX
    SEZ3 - FireZtreaM - GOSU, Vendetta
    SEZ5 - Befolkad by, DreamHacker - FortKnox, DX
    SEZ7 - Roidrage - FM
    S3 - Anticimex - MBF-IRL
    SEZ9 - Bäst - Bäst
    X2 - Roidrage
    ts20 - Hano - Aktiv
    ts2 - Bäst - Aktiv

Standard

Svaret är nej, självklart är det omoraliskt fel men hur ska man kunna veta om du inte ljuger? förresten så tror jag att dom flesta smarta skulle uttnyttja situationen istället. Man kan inte visa nåd mot sina fiender helt enkelt.

Senior Member J0llyhz?s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Svaret är nej, Detta är bara ett spel.

Standard

Jag skulle farma på. Här är mina skäl:

1. Hur ska jag veta att det inte bara är en "krigslist"? Dvs att personen ljuger för att undvika att bli anfallen. I det här spelet bluffar ju folk hela tiden.

2. Som tidigare sagts, Travian är ett spel. Ett spel, ingen rättighet. Oavsett om man lagt ner pengar på det eller inte. (Man väljer ju trots allt själv om man vill lägga pengar på det här spelet, ingen tvingar en.)

Om jag spelar Monopol med ett par kompisar, får ett telefonsamtal och måste åka därifrån, inte ber jag dem att låta min gubbe vara kvar orörd samtidigt som de kan spela vidare. Antingen hoppar jag av den spelomgången och börjar om nästa gång vi spelar. Eller om jag tycker det är jätteviktigt att spela klart just den omgången, så ber jag förstås någon att ta över och spela i mitt ställe medan jag är borta.

I Travian finns en funktion som är speciellt tillkommen för att hantera irl-situationer: Sitterskapet. Behöver man täckning för en tid pga något som hänt irl, ska man skaffa sig en sitter. Eller så får man hoppa av just den spelomgången och komma tillbaks någon annan omgång. Värre än så är det inte, för Travian är trots allt bara ett spel. Ingen rättighet.

Det är vad jag tycker.
    Senast redigerad av s4-greken den 09-01-18 klockan 09:19

Senior Member Naruto_ägers avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av SirLance Visa inlägg
    Så du menar i fullaste allvar att du skulle utan vidare sätta en sitter på ditt konto som du lagt en 300 eller 400 kronor på?
    Ja, borde inte pengarna vara ganska bortkastade annars?
    Senast redigerad av Naruto_äger den 09-01-18 klockan 10:24
    Min (gamla) berättelse, Berättelsen om John
    I'm just like Shikamaru, a lazy genius.
    Naruto_äger:s litterära hörna- Titta in, vet ja! Efterlyses- Ett inlägg i kommentartråden

Sidan 1 av 4 123 ... sistasista

Regler för att posta