Sidan 1 av 5 123 ... sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 49

Ämne: Lönsamt att kriga?

Standard Lönsamt att kriga?

Jag har märkt att väldigt många allianser är väldigt krigslystna, det ska hämnas hit och dit och jävlas med de som inte vill gå med i alliansen eller som lämnat den.

Skjuter de sig inte själva i foten med sånt? Kostar det inte mer än man tjänar på det?

Trupper kostar ju att göra och man får ju inte igen den kostnaden förrän efter ett antal plundringar, men om man bara är ute efter att jävlas med nån eller hämnas så kommer ju trupperna att dö innan man tjänat in kostnaden på dem?

Jag tycker det borde löna sig bättre för en allians att försöka undvika konflikter och bara göra såna attacker som verkligen lönar sig?

Även om den man attackerar inte har något försvar så kommer ju trupperna man använder vara "upptagna" när de istället kunde gjort mer luckrativa attacker?

Ok om man får full pott på varje sån attack, då är det kanske lönsamt, men den som blir attackerad lär ju märka det och se till att få undan sina råvaror.

Junior Member
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard

men vad tror du att travian är till för :?: enligt mig så är det för att bråka och kriga med varandra :twisted:

Standard

KRIG :twisted:
    Arkiv:
    s1 -07: Hjelm__/CoT
    s5 -09: Frukta/NN sedan Burnsak/NN
    s4 -09: Taengmo/HRA
    s3 -09/10: NIN/ANGEELS
    s1 -10: Paradise/KAOS Rekordsläggan

s2 -10: Taitas
    s1 -15: Slöspelar...

Standard

Jag trodde i min enfald att det var till för att bli så stor som möjligt. Och därför trodde jag att det var dumt att göra attacker som man "går back" på.

Jag har alltså inga problem med de som attackerar för att få ihop extra råvaror, för att ta över en annan by eller liknande.

Standard

Man kan ju kriga för att man vill försvara sina medlemmar. Dvs om en liten stackare blir plundrad av en annan allians så måste de större alliansvännerna kriga mot den alliansen för att förhindra dessa plundringar. Visserligen förlorar båda allianserna på kriget, men inte den lilla stackaren.

Jag ser det dock som effektivast att hålla sig utanför allianser till en början, alternativt en liten allians.

Standard

Den som anser att Travian är till för att kriga tycker jag är enfaldig. Visst, man kan tjäna på att kriga och det är väldigt lätt, men man måste itne kriga.

Tro nu för guds skull inte att jag är n pacifist, utan krig skulle spelet bli ganska tråkigt, men det betyder inte att man måste sträva efter krig.

Standard

så klart man ska ha krig annars är det inte lika roligt
    gå med i swe-e vi ska växa vi ska bli bra
    FRÅGA golf__grabben FÖR ATT BLI MEDLEM

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2007

Standard

Jag har också funderat lite i samma banor.

Jag tror(vet?) att krig inte är lönsamt om det inte fyller ett politiskt syfte. Men så verkar det som att folk spelar spelet av olika anledningar. Personligen gillar jag det taktiska och att strukturera upp saker och då fyller krigandet i sig inget självändamål om man inte når en högre nivå i.o.m det.

Junior Member
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Skämtar du? Man tjänar rejält med pengar på att kriga!

Standard

Hur kan du tjäna rejält på att kriga mot fiender som du inte får nåt byte från?

Det kostar att tillverka trupper, de råvarorna kunde använts till att uppgradera fälten istället.

Och en trupp måste göra ett visst antal lyckade plundringar innan den går med vinst.

Ok, det skiljer sig mellan olika folkslag, men ändå.

En klubbman kostar 250 råvaror att träna och kan bära 60. Det innebär att han måste göra minst 4-5 lyckade plundringar (4 vore det om resurserna inte kunde använts till annat, men man får räkna "ränteförlust" eftersom de kunnat användas för andra uppgraderingar).

En legionär kostar 440 och kan bära 40, innebär minst 11-12 lyckade plundringar.

Falanxen kostar 315 och kan bära 30, ger minst 11-12 plundringar där med.

Men det förutsätter ju att den du plundrar har nåt att ta, har han stor grotta och ett försvar så går du rejält back.

Sidan 1 av 5 123 ... sistasista

Regler för att posta